The Game

Blood Rage – Настолната Игра!

Няма да крия пристрастията си към Blood Rage – бях убеден, че ще е една от игрите на годината още с първия поглед над тематиката и геймплея, всяка следваща новина, разкрит арт и всяка нова миниатюра в повече от успешната Kickstarter кампания само затвърждаваха мнението ми, че ето така се правят игри. С размах, за който не може да съжаляваш, дори никога да не играеш играта, и геймплей, заради който това просто няма как да се случи.

br_logodef-white

Blood Rage не попада в определен жанр – освен, че има значителен брой миниатюри, играта е нещо като нечиста смеска между някои от най-популярните и атрактивни механики в бордовите игри. Само вижте страницата на играта в BoardGameGeek – Area control, понеже се борите за надмощие в отделни части от игровото поле, Area movement, понеже местите викингите си из картата, Card drafting, защото в основата на играта са именно картите, които „драфтвате“ в началото на всеки ход, Variable Player Powers, понеже никога не може да сте сигурни кой какво ще извади от ръкава в предстоящата битка, и Simultaneous Action Selection – понеже всички, които участват в битка, избират единствената си (на теория) карта едновременно.

Blood-Rage

Това не е събрание на клана ми, а 23 STR, събрани накуп 🙂

Там е работата, че Ерик Ланг е постигнал нещо, което в света на настолните игри се случва рядко – изчистени, лесни за усвояване правила, и същевременно – завладяващ геймплей със солидно количество стратегия, въпреки привидния хаос на борда. Играл съм прилично количество настолни игри, след Infinity не мога да се уплаша от сложни правила, но на пазара е пълно с игри, чиито правила просто „не влизат“ – четеш, четеш, но просто не може да ги накараш да работят в главата ти. Конкретен и съвсем, съвсем пресен пример е Rattle, Battle, Grab the Loot на Portal, която, независимо от прекрасните компоненти, звучи като гавра с играчите, от които се очаква да я накарат да работи.

Blood-Rage2

Загиналите воини и монстъри отиват във Валхала, но се връщат при вас накрая на текущата ера

При Blood Rage е точно обратното – още с първата ръка от карти ще видите няколко стратегии, и, колкото повече играете, броят възможности ще се увеличава. Правилата са ясни до степен почти да няма нужда да ги поглеждате след първото изиграване. А дори не сме стигнали до наличието на два експанжъна, които внасят още разнообразие. Но да карам поред – за какво става въпрос?

pic2439223

Рагнарьок идва! Време е кланът ви да заграби каквото може, преди да го застигне скандинавския апокалипсис. Играта е разделена на 3 ери с няколко ясни фази, всяка от които предполага различни действия. Основният ви ресурс е Rage, с него плащате картите, които играете, инвазията от страна на воини и разни същества и ъпгрейдите. В началото на всяка ера получавате толкова Rage, колкото показва маркера ви. Осен него имате още два маркера – Axes – това е количеството Glory (слава), което ще получите от битките, в които сте победител, и Horns, които показват колко фигурки общо може да имате на игровото поле. Тези статистики – Rage, Axes и Horns, се вдигат с помощта на куестове и намиращите се по игровото поле награди, и в епичните си нива ще ви донесат и още слава в края на играта. И, като казах слава – именно нея ще трупате, понеже който има най-много Glory накрая на третата ера, ще е победител в играта.

Играта е за 2-4 играча, 5 играч се добавя с експанжън, като при игра с по-малко играчи се вадят някои карти и се увеличава броят провинции (зони), които са предварително унищожени.

Setup

Как тече един ход:

Драфт фаза (God’s Gifts)

Раздавате по 8 карти на всеки играч от тестето на ерата, в която се намирате. Всеки избира по една и подава останалите на играча до него, той също избира една подава картите нататък. Типична драфт система, която спира, когато ви останат само две карти. Видовете карти ще опиша по-долу. След като всеки има по 6 карти (а след първата ера – евентуално още една, която е запазил от предишна ера), преминавате към:

Action фаза

Възможните действия, достъпни са само, ако все още имате Rage! Свърши ли този ресурс, или в случай, че пасувате, нямате право на никакви действия, освен безплатното присъединяване към битка някъде по картата. Играчите правят по едно действие и се въртят от първия играч нататък, докато не останат без Rage (останалите продължават да се въртят, докато все още имат ресурс).

  • Invade – плащате толкова Rage (не мога да се прегъна за „ярост“ или „гняв“, да ме прощавате), колкото е силата на фигурата и я поставяте някъде по игровото поле. Корабите могат да влизат само във фиордите, останалите фигурки – в една от зоните на картата, стига да има свободно селце в съответната зона. Централната зона – Yggdrasil, е недостъпна за инвазия, там се влиза само с местене по картата (March), но пък там не само наградите са по-големи, но и няма ограничение колко фигурки могат да влязат в битка. Между другото, има доста начини фигурките да влизат безплатно (например лидерите, също така при изиграване на ъпгрейд също може да нахлуете някъде с нея безплатно).
  • March – плащате 1 Rage и местите колкото искате фигурки в друга зона на картата (която и да е), стига там да има достатъчно свободно място. Корабите не могат да се местят.
  • Upgrade – играете ъпгрейд карта, като заплатите силата на съответната карта. Ако е фигура, може да използвате безплатно и Invade – веднага!
  • Quest – куестовете се играят безплатно и се изпълняват в края на ерата.
  • Pillage – една от основните механики на играта. Всяка зона има определена награда (която е ясна след първата ера, преди това е на късмет) и, ако имате фигурки в тази зона, може да решите да я заграбите. За ваше съжаление – воините в околните зони могат да се присъединят, стига да има достатъчно празни селища в зоната). Корабите в близкия фиорд също участват в битката.

Самата битка е просто пресмятане на силата на присъстващите фигури и добавяне на силата на каквито Battle карти бъдат разкрити. Спечелилият битката губи изиграната карта (или карти) и печели Glory, но само инициатора на Pillage може да вземе каквато награда предлага зоната, останалите си ги прибират обратно, а фигурките им отиват във Валхала и се връщат през следващата ера.

VZ4gY8d

И, като казах Валхала… има доста карти, които ви дават Glory за всяка фигурка, която си връщате оттам. Което никак не е зле, ако играете със стратегия да губите. Има и куестове, които ви награждават за определен брой фигурки във Валхала. Въобще – това воините ви да мрат като мухи изобщо няма негативните последици от почти всяка друга игра – понякога сами ще ги набутвате в загубени битки, само и само да си освободите място за нови фигурки на борда!

Blood-Rage1

Фигурките в Blood Rage са много, много добри. И това е настолна игра, а не игра с миниатюри!

Видовете карти, които играете по време на битка, са:

  • Battle Cards – тези карти са с червена основа и се играят по време на битки, като всеки играч избира скришом една от ръката си и всички ги разкриват едновременно. Някои от тези карти позволяват да се играят в допълнение към друга карта по време на битка. Ефектите варират доста, но като цяло – това са картите, които добавят сила към воините от клана ви и (често) имат някакъв допълнителен ефект. Например избиват противникови воини. Някои карти – например тези от домейна на Локи, получават облаги, когато загубите битка (една от силните стратегии в играта).
  • Quest Cards – тези карти имат зелена основа и се играят без да плащате „action cost“ по време на хода ви – обикновено дават някаква цел, която ви носи Glory в края на ерата. Ако не сте изпълнили куеста си, няма да получите награда, но няма и някакви негативни последствия.
  • Upgrade Cards – черните карти се заплащат с Rage според показаната цена и варират от ъпгрейди за клана, лидера или войниците до (максимум 2) епични същества, които може да контролирате. Ей тук е един от малкото недостатъци на играта – онези, които разполагат с Kickstarter изданието на играта, ще имат малко повече избор заради ексклузивните monster фигурки. Сдобиването с тях е скъпо удоволствие! Когато изиграете ъпгрейд на воин, лидер или монстър, може да направите безплатна инвазия някъде по игровото поле.

Ram-Pieces

Следват още 4 бързи фази:

  • Discard – изхвърляте от ръката си всички останали карти без една (в края на третата фаза – дори нея).
  • Quest – показвате куестовете си и печелите (или не) колкото Glory показват, ако сте ги изпълнили.
  • Ragnarök – провинцията, маркирана на Age track-а, е унищожена, заедно с всички фигурки на нея. Всяка загубена по този начин фигурка носи Glory!
  • Release Valhalla – връщате си фигурките от Валхала и продължавате към следващата ера.

1435194107744

Играта е бърза – първото ѝ изиграване с 5 играча ни отне малко повече от 2 часа, при все, че тепърва изяснявахме някои правила и на практика виждахме за пръв път четяхме всяка карта по време на драфта, въобще да не говорим за малките грешки и въпроси по време на екшън фазата. За радост, единодушното мнение в интернет казва, че огромната разлика в количеството Glory накрая на играта (което се получи и при нас), е типично само за първите игри. С други думи – колкото повече играете, толкова по-бърз ще става драфта, по-ясни и лесни решенията, които вземате, и толкова ще се свива разликата между точките на играчите накрая.

Blood-Rage3

Накрая заприличва малко на концепцията на Small World – просто няма място за всички!

Играта е много различна, когато играете с различен брой играчи. Ако решите да опитате с трима, например, ще трябва да махнете всички карти, означени за 4+ и 5+ играча (вторите само, ако притежавате експанжъна за 5-ти играч), освен това игровото поле се „стеснява“ и все повече региони са унищожени, което намалява възможностите за разполагане на воините и корабите ви.

JDS - BLOOD RAGE VF-7

Ще се въздържа от дълговато заключение – ясно е, че това е „моята игра“. Знаех го далеч, преди да зная какво точно ще има в пакета, който куриерите донесоха, знаех го и докато го отварях, и докато вадех фигурките за пръв път. Според мен така се правят добри игри за играчи, които обичат да се „цакат“ без лоши чувства накрая на играта. Ако сте от сръдливите играчи или искате по-мирна игра – Blood Rage със сигурност не е за вас, понеже в нея основното е да се борите за надмощие с други играчи (къде със сила, къде с хитрост), без късметът да играе бог знае каква роля (има го, но драфтът наистина успява да го сведе до нужния минимум, като опирате до възможностите да прецените кои от картите да запазите). Мога само да се радвам, че тепърва ще разучавам и двете разширения: Gods of Ásgard и Mystics of Midgard, после със сигурност ще споделя впечатления!

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.