The Game

Игри с миниатюри (част 1) – Warmachine & Hordes

От доста време се каня да напиша по нещо за игрите с миниатюри, които се играят в клуба. В продължение на няколко статии ще се опитам да представя всяка от игрите в съответното заглавие – откъм добрите и лошите и страни, но… всичко по реда си. Първо ще трябва да обясня защо мнението ми е субективно и не трябва да го приемате за даденост – това е блогът на клуба ни и в него мога да пиша и лични мнения, смятам, че съдържат достатъчна доза обективност спрямо моите изисквания към игрите. Затова, и за да не предизвикам някакъв flame-war, явно първо ще обясня най-вече защо не си падам по Warhammer, а се занимавам с цял куп други заглавия. Все пак Warhammer Fantasy Battles и 40,000 са едни от най-старите игри на пазара с над 30-годишна история, славят се с изключително качествени миниатюри, обновяват се редовно… Какъв е проблема?

Първо – каквото и да говоря, визирам основно WH40K, понеже Fantasy Battles вече не съществува и бе заменен от друга игра, която сякаш цели да привлече основно непълнолетните и отколешните фенове на вселената… или не, задраскайте последното ,понеже заради нея GW задраскаха цялата стара вселена на FB! Никога не съм си падал по флъфа (историята на света, отделните истории, историите в света и т.н.) на Warhammer 40K, а в системата има нещо изключително морално остаряло – мисълта за количествата зарове, на които е базирана системата е доста възпираща, а правилата са обект на непрестанни спорове и е учудващо, че за годините работа над играта, тя така и не получи изчистени, балансирани правила – нещо, което в други игри става най-късно на втория път. Или третия. Но със сигурност не и дори не след два пъти по толкова, че и отгоре, и след четвъртвековна история. Точно тук е мястото да спомена, че Warmachine/Hordes пък са точно на обратната страна на монетата – правилата са изчистени и фанатично поддържани. Както някой каза – може да направиш игра за casual играчите от такава за турнири, но обратното не става. И, вместо да се впускаме в спорове дали нещо е OP всеки път, когато някой бие, предпочитам да зная, че всичко е балансирано и измислено – или аз просто бъркам при правенето на армията си.

Разлика в цената също има, макар и неголяма и зависима от фракциите, които избирате – в Warmachine/Hordes също има доста скъпи модели и отряди. Ако искате евтино – Infinity е правилната и не толкова зависима от конкретни модели игра, а и предлага уникално изживяване, което няма да намерите в никоя друга игра с миниатюри. Възхищавам се на технически качествените фигурки на Games Workshop, но… дотам, понеже стилистиката им намирам за почти отблъскваща, а и изключително детайлни и качествени (и най-вече пропорционални) фигурки в динамични пози има и в Malifaux 2Е и Infinity. Или накратко – Warhammer не ми харесва. И всъщност беше добре дошло, че 40K играчи решиха да пробват нещо различно.

Iron-Kingdoms-Roleplay-Art

Warmachine и Hordes

Макар да нямат историята на Games Workshop, Privateer Press се справят чудесно с Warmachine над 11 години, а от 2006-та насам и с изцяло съвместимата (и натъртвам на последното!) Hordes – това на практика е една игра, разделена на два основни свята – които ще играете заедно и се балансират заедно. Най-лесното обяснение за тези игри е, че са алтернативи съответно на Warhammer 40K и Fantasy Battles, но просто не е особено вярно.

Warmachine и Hordes са на практика една и съща игра – за улеснение – Warmahordes, в която има две основни механики – фокус систематав Warmachine и фюри системата в Hordes, и няма никакъв проблем да се играят една срещу друга фракции от която и да е от двете игри. По-важното е, че представляват не толкова мащабни битки, колкото откъслечни сблъсъци в света на Iron Kingdoms (освен ако не се ориентирате към титанични битки по 200 точки), а самият той не е някакво копие на вече съществуващ такъв – напротив, с времето и благодарение на различните допълнения в двете игри и в ролевата игра Iron Kingdoms се е натрупало сериозно количество история и митология, а и всяко следващо издание не само добавя нови единици, но и развива историята и я бута напред, което прави света все по-интересен и динамичен, понеже в него постоянно се вливат нови модели и дори цели фракции!

Както повечето подобни игри – и Warmachine/Hordes са игри със сглобени и оцветени от играчите миниатюри, в които разигравате битки върху свободно откъм движение игрово поле с размер 4х4 фута (грубо 122х122 см). Придвижването става чрез измерване на движението в инчове с ролетка, а не върху предварително дефинирано и разграфено игрово поле. Всяка от игрите дава относителна свобода да изграждане на бойната група в рамките на различен брой точки. Турнирното ниво е 50 точки и най-често се представлява от между 10 и… 50 фигурки от всяка страна – просто зависи от това коя фракция и каква тактика сте избрали, като почти винаги количеството е за сметка на качеството. Задължителното за всяка група е да има един командващ „магьосник“, който е от критична важност за отряда – ако бъде убит, играта приключва. За да се запознаете с базовите правила на играта – в края на тази статия е включено и видео ръководство.

Още един ъпдейт – правилата вече са достъпни безплатно на сайта на Privateer Press – за Warmachine и Hordes.

Warmachine-logo

Warmachine покрива онази част от света, в която са технологично напредналите раси (до магия и малко викториански стиймпънк). Всяка от расите разполага с няколко могъщи бойни магьосника, известни като warcasters (или уаркастери поради липса на нужда да превеждам един от най-често използваните термини в играта), които командват отряди или дори цели армии в света на Warmahordes. А онова, което ги отличава от подчинените им е, че могат да осъществят връзка с огромни бойни машини, наречени warjacks – няколкотонни големи от метал, които могат да оперират и полу-автономно, но работят най-добре, когато са командвани от уаркастер. Може да си представите, че сблъсъците в света на Warmachine често са базирани на гръмовни удари между гигантски метални роботи… но още не сте чули достатъчно – едно от разширенията е добавило и огромни като физически размер фигури – всъщност съвсем тематично кръстени колоси, които буквално се извисяват над бойното поле! Естествено, в играта има още стотици единици – някои от тях работят в малки отряди, други солово, има дори начинаещи уаркастъри, които могат да управляват свои джакове, има бойни машини, специализирани отряди и групи и т.н. Далеч не всеки уаркастер използва само джакове, напротив, пехотите и стрелците често са в основата на най-добрите армии!

Макар информацията да е леко остаряла и вече да не е изчерпателна, ей тук може да намерите интересни „budget“ варианти за събиране на добри бойни групи.

Основната механика в играта е фокус системата, която се използва за работата между уаркастъра и подчинените му джакове. Всеки кастър разполага с резерв от „фокус“ (физически представен с маркери), от който може да раздава на джаковете, или да го използва за изпълняване и поддържане на магии, купуване на още атаки и т.н. Фокусът се възстановява и разпределя в началото на всеки ход, а всеки джак може да получи по този начин до 3 фокус точки, които да ползва, за да си купува атаки, специфични умения и… може би най-якото в играта! – специални атаки! Според набора си оръжия всеки джак може да изпълнява някои основни механики (мразя се, че ще го кажа, но ги познавате от кеча) – заключване на ръцете или главата на опонента (weapon- head-lock), хвърляне с една или две ръце, удар с глава (headbutt), изблъскване (slam), прегазване (trample) или специфични за модела умения. Тъй като самите уарджакове се различават значително като въоръжение, статистики, умения и точки, които костват, разнообразието е огромно. Освен това не мислете, че в играта малките единици са безполезни – гигантските машини не са всесилни и нерядко падат от ударите на тежки рицари, бързи стрелци, конници, убийци…

Изграждането на бойната група е лесно – всеки уаркастър дава „минус точки“, които добавяте към избраните за битката точки (15, 25, 35, 50) – съответно всяка единица или отряд струват точки – от 1 точка за помощни единици до средно 8-12 точки за тежки уарджакове и дори 19-20 точки за колосите. Всяка единица идва не само като миниатюра, но и с карта с всички статистики и умения (което използвате в протектор, за да отбелязвате и пораженията върху съответната единица – някои имат повече от един wound), но най-важното – върху картата, а и в книгите и приложението War Room за Android и iOS – последните не са без пари, имайте предвид!

image1

 

Расите/нациите в Warmachine:

Khador са северняци, които имат предпочитание към червения цвят и руските имена. Уарджаковете им горят въглища, бавни са и се отличават с тежката си броня. Това е единствената фракция без леки уарджакове, но пък имат уаркастър, който е почти уарджак. Противно на очакванията, често се играят с много тежка пехота и по-рядко – с бронираните си бойни големи.

sorcha

Cygnar са „добрите“ в света на IK – предпочитат синия цвят и електричеството, но като цяло нямат една изключително силна страна, която никой друг да не споделя и по-скоро са гъвкава нация.

Cygnar_Army_by_andreauderzo

Protectorate of Menoth – Протекторатът всъщност е „злата“ нация, която опитва да пороби всички останали хора (но не и елфите, понеже не ги е създал Menoth, иди ги разбери?!). Религиозни фанатици, които владеят огъня и пеят химнове, докато влизат в битка.

protectorate

Cryx са типичните некроси, отличават се и по това, че джаковете им не горят нормални въглища, а „души“ и се наричат (съответно леките и тежките) bonejack и helljack. Финес фракция, която основно се базира на ефективността на единиците си и умението да връща някои от тях и рядко ползва тежките си джакове. Служат на дракона Dragonlord Toruk, но най-често – на своите си цели.

cryx-art

Retribution of Scyrah – елфите са изолационалисти и шовинисти, които на практика са против всички други раси. Отличават се със специфичния вид на джаковете си, наречени мирмидони, и това, че използват мистична (arcane) енергия, за да ги захранват. Освен това са раса тип „швейцарско ножче“, която не специализира строго в нито една насока. Освен убийствата, понеже има някои от най-добрите убийци в играта.

retribution-of-scyrah

Convergence of Cyriss – на практика хора, които са откраднали технология от Cryx и успяват да се преместят в създадени от тях механични тела с цел… безсмъртие. Най-малката от расите е, което донякъде улеснява избора на единици, и за тях не работят никакви наемници. От друга страна, бойните машини на тази фракция (т.нар. вектори) имат допълнителна механика Focus Induction, която донякъде усложнява играта им, тъй като прехвърля фокус на близки вектори (така наричат джаковете си), когато го ползват.

PiP_Convergence-of-Cyriss-Teaser-Warmachine-3

 

Mercenaries – наемниците са разнородна група, която може да се игра е и самостоятелно, но е по-известна с това, че някои от тях работят за другите раси (например са шпиони, макар че това почти няма израз в играта) и могат да се включат в бойните групи на расите, за които биха работили.

Minions_Metamorphosis_by_andreauderzo

Cephalyx – първоначално просто отделни единици, помагащи на Cryx, Цефавилксите се отделят в цяла нова фракция със свои механики и уникални черти. Това са некромонгърите от Хрониките на Ридик!

cephalyx_by_andreauderzo

Расите и нациите в Hordes

Hordes обхваща покрайнините на Железните кралства, където вирее дивата магия. Водещи в нея са уорлоците, които разполагат с възможността да контролират зверове – гигантски тролове, същества от камък, кръвожадни вълкоподобни, бойни чудовища с бивни и драконоподобни създания. Основната разлика с Warmachine е, че тук няма фокус механика, а се използва fury, генерирано от всеки звяр, когато контролиращият го магьосник го кара да прави едно или друго. Ако оставите фюри на своя звяр, има шанс да се побърка и да атакува най-близката до него единица. Fury системата е по-рискована, но и по-гъвкавата, и донякъде е по-малко подходяща за начинаещи. От друга страна „начинаещи“ уорлоци работят за някои Warmachine раси и може да опитате как работи Fury с тяхна помощ.

Legion of Everblight – потомците на дракона (дете на драконът-бог на Cryx) Everblight, който кара поданиците си да мутират и е в постоянна връзка със своите магьосници – Легионът е нещо като нощните елфи от други фентъзи светове. Интересна и привлекателна фракция, ако си падате по драконоподобни и игра с много зверове и малко пехота, а кой не си пада?

Know-Thy-Enemy-Legion-Featured-Image

Trollkin – шотландски полички, под които се подават криви мускулести сини крака? Само при тролите може да видите нещо такова. Тролите са забавни и тук там ще видите и по някой гоблин! Представете си син Hulk… и го умножете много пъти.

hordes__trollkin_fennblades_by_jayaxer-d33hh6z

Circle Orboros – накратко – типичните друиди! Имат си всичко от друидското клише – зверове, каменни създания, вълци и други горски гадини, просто не знам как са издържали да не ги причислят към елфските раси! Служат на Devourer Wurm и май не харесват никоя друга раса.

Circle_of_Orboros_by_andreauderzo

Skorne – персите от 300, точка. Добавете и мощни тежки зверове с рога и бивни и тази хуманоидна (и малко вампироподобна визуално) раса ще ви стане ясна – роби, убийци, могъщи владетели от далечно кралство, но най-вече – воини на честта, за които единственият път към живот след смъртта е да бъдат убити в битка и да бъдат пленени в мистични камъни, за да служат на наследниците си.

makedacopy70

Minions- също като наемниците в Warmachine (някои от които всъщност са Minions), и в Hordes има герои, отряди и същества, готови да работят за различни фракции. Разнообразието тук е голямо, но има две основни фракции – подобните на глигани и откровено вуду-алигаторите… и двете мини-фракции са уникални с нещо и са просто интересен начин да играете Hordes, без да ползвате основните армии. А и малки-малки, всяка от тези фракции има по няколко уорлока!

the_hordes_domination__gatorman_witch_doctor_by_mikeypetrov-d4i9nej

Не зная доколко мога да запаля нечий интерес, описвайки накратко нещо, събрано в десетки книги, но лично за мен Warmachine (и Hordes, понеже скочих и на Skorne впоследствие) се оказа онази пресечена точка между игрите с миниатюри и моите виждания за игрите по принцип, и ми е слабост. Не, защото е перфектно балансирана – всъщност води се като много балансирана, но не на ниво всеки срещу всеки. Не е и защото е перфектното фентъзи, въпреки, че от артовете трябва да сте разбрали, че всъщност е много близо. Не е и заради перфектни миниатюри – макар и да са красиви, когато са боядисани, фигурките на Privateer Press са под нивото на тези в Warhammer и Malifaux откъм качество, макар да предлагат специфичен и неповторим стил. Но е вдъхновяваща за оцветяване, впечатляваща откъм разнообразие на дизайна на единиците, интересна откъм механики игра, която не е трудно да ти влезе под кожата. Също така разполага с една от най-добрите базирани на зарове системи – нито ще мятате тонове зарове, нито ще чувствате някоя единица като безполезна или твърде силна, защото мята повече от друга.

Освен това – правилата са най-важното в която и да е игра, а правилата на Warmachine и Hordes са феноменални и със сигурност са по-добре написани и поддържани от правилата на която и да е друга игра с миниатюри. Обновяват се по два начина:

  • Официално обновление – около два пъти годишно преди големи събития, обновява се моментално в приложението War Room и се публикува онлайн.
  • Решения на така наречените Infernals за отделни казуси във форумите на Privateer Press – ако случайно изпаднете в необяснима, спорна ситуация (което е почти невъзможно, освен с някакви много нови единици) – там винаги има кой да отсъди кое е правилно!

warcaster_issyria__sybil_of_dawn_by_artofty-d6htidm

Макар да ви трябват и пълните правила, видео клипът по-долу разяснява доста добре как се играе Warmachine. Откъм механика Hordes почти не се различава (като изключим основната система за контрол над зверовете), така че ще имате идея как се играят и двете (на практика една) игри. Правилата вече са достъпни безплатно на сайта на Privateer Press – за Warmachine и Hordes.

 

Полезни връзки

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

4 comments for “Игри с миниатюри (част 1) – Warmachine & Hordes

  1. 31.01.2016 at 19:38

    Здравейте, искх да попитам стартовия сет за двама колко струва? Извинявам се, но не го видях в листа. Играта изглежда зверски страхотна!!!

    • Николай Цеков
      02.02.2016 at 13:49

      Привет,
      Ценовата листа е тук, но ще трябва да търсите по кодовете от сайта на Privateer Press: http://boardgames-bg.com/files/pip_pricelist_french.pdf

      Пакетите за двама (Warmachine и Hordes) са 164 лева, но не са много изгодни, понеже единиците в тях не се играят. Общо взето, ако искате да започнете, пишете ни каква фракция сте си харесали, ще помогнем с конкретен списък. Изобщо не препоръчваме настоящите стартери. Миналата година пуснаха All-in-one кутии, които бяха много по-изгодни, но за съжаление бяха временен продукт и в момента не се предлагат.

      • 02.02.2016 at 21:47

        Много благодаря за бързия отговор. С приятелите ми наскоро започнахме D&D, но аз лично съм харесал и тази игра, за това и търсех базов пакет за двама. Аз определено най-много харесах Khador, тези пост соц изтрещелки са доста луди :). Много благодаря за бързите отговори и помощта!

        • Николай Цеков
          04.02.2016 at 15:56

          Статията е обновена.

          Иначе обикновените стартери нямат нищо, което не може да се купи отделно, не са по-изгодни откъм цена, за капак – вътре има неща, които със сигурност няма да ползвате в игра. Заради което и не ги предлагаме, не, че не може да се поръчат, ако някой настоява.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Попълнете анти-спам код * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.