The Game

Ревю на Abyss

Когато си търся нова игра, първото впечатление най-често идва от кутията. Повече и повече заглавия стават по-шарени и по-описателни на корицата си, за да предизвикат импулсивни решения. Веднъж измежду шарени кутии видях едно лице. На жаба. Нямаше заглавие, нямаше име на дизайнер, просто някакво жаба-подобно, което ме гледа лошо. Оказва се, че има още четири такива лица по кутията на новата игра Abyss, а тези лица са обитателите на морското дъно, които царуват над бездната!

Ревю на настолна игра Abyss

Определено една от най-красивите игри на пазара!

Abyss е игра на Bruno Cathala и Charles Chevallier за 2-4 играча, в която те се борят за празният трон на бездната чрез влияние върху лордовете на подводното кралство. Въпреки решението със слагането на лице върху кутията, което изглежда повече странно, отколкото заинтригуващо, заглавието е набрало популярност, може би най-вече заради красивите си компоненти. Играта се появи още на Gen Con, но от сравнително скоро е достигнала до нас. За Abyss има създаден цял сайт с правила на няколко езика, описание на дизайнерите, wallpaper-и и дори инструкции как да си приберете играта в кутията.  Нека да цитирам въпросния сайт:

За пръв път в света на настолните игри – пет различни кутии

Монументално постижение, нека бъде възпята тази игра (бел. ред. – този път наистина се разсмях 🙂). По принцип са си прави, действително има пет различни морски лица, които да ви гледат от кутията и в играта има пет основни раси същества. Но все пак не смятам за подходящо да не си сложат поне заглавието върху кутията, няма да развалят неземната красота на лордовете от бездната.

Ето ги прословутите 5 различни кутии. Само да можеше и да си избирате между тях...

Ето ги прословутите 5 различни кутии. Само да можеше и да си избирате между тях…

Артът и компонентите на играта са невероятно красиви. Картите в играта не са много, така че лесно могат да се сложат в протектори, били те и два размера. Борда, лордовете, локациите, всичко е прекрасно – никакви забележки. Най-интересната част и може би „най-проблемната” е валутата в играта – перлички. Малки, кръгли, подскачащи и склонни към изчезване, ако бъдат изтървани, перлички, с които играчите си плащат един на друг. За тях има малки купички, в които се държат лесно, но внимавайте да не обърнете своята.

Лордове и локации

Подготовката за Abyss отнема по-малко от 5 минути. За да започне играта, просто трябва да се размесят всичките тестета с карти и плочки, да се подредят и всеки играч да си вземе по една перла. Първи играч се избира случайно – пропуснали са да сложат безумно правило за определяне на първия от типа „кой най-скоро е гледал филм с акули”. В играта има три вида карти – Ally карти, които имат цвят и цифра, Monster карти, които ще бъдат набити, и карти Лордове – целта на играта. Има и плочки –  локации, които се придобиват чрез ключове (за тях след малко), и Monster токени, които носят точки за набиване на чудовище.

Още малко красоти...

Още малко красоти…

В своя ход играчът има право на едно от три действия:

  • Може да търси в бездната (да, книжката така го нарича) – обръща се най-горната карта на тестето от малки карти. Ако е Ally карта, всеки друг играч в ред има право да плати перла, за да я вземе. Ако се откупи Ally карта по този начин, следващото откупване струва с една перла повече. Ако никой от другите не я иска, играчът може да я вземе и да спре до тук или да продължи да обръща. Ако обърната карта е чудовище, играчът или го набива, взима наградата и спира до тук, или го пропуска и наградата се увеличава. Ако играчът обърне пета карта по този начин, той е длъжен да я взема и получава една перла бонус.
  • Може да вземе една от купчините в съвета – нежеланите карти от търсенето в бездната преминават в тези купчини, отделени по цвят.
  • Може да привлече лорд (елате при нас) – за целта трябва да заплати с Ally карти цифрата долу в ляво, като измежду тези карти трябва да има толкова цветове, колкото балончета има до цифрата на лорда (може да се доплаща с перли). След като привлече лорд, играчът запазва най-ниската Ally карта, която ще му носи точки на края на играта.

Лордовете обикновено имат някакво умение, което може или може да не се изпълнява веднага. Има и такива без умение – те просто носят много точки. По някои от лордовете има ключове – те се използват за придобиване на локации. С ключове могат да се сдобият играчите и от победа над чудовища по време на търсене в бездната. Когато бъде придобита локация, тя закрива уменията на лордовете, от които са ключовете за нея, но компенсира с много точки.

Перлите наистина се губят лесно и, макар и тематични, не са особено удачен избор за "валута" в играта

Перлите наистина се губят лесно и, макар и тематични, не са особено удачен избор за „валута“ в играта

Играта продължава така, докато някой не привлече седмият си лорд или тестето с лордовете се опразни. В този момент всички останали играчи получават един ход и играта приключва – който има най-много точки печели!

Кралството на бездната

Abyss е лека и лесна за научаване. Всичко, което ще правите, е да трупате перли, с които да събирате Ally карти, с които да си купувате лордове, докато не приключи играта. И това всъщност е доста забавно. На кутията пише 45 минути за изиграване, което е напълно правилно, може би първата игра ще отнеме 15 минути повече.

Темата в играта е олицетворена от невероятните компоненти. Артът по картите, локациите и борда е феноменален – това е най-красивата игра, която съм виждал напоследък. В Abyss има пет раси съюзници – раци, октоподи, медузи, морски кончета и рапани. Лордовете за разделени на петте съответни цвята и една фракция от безцветни – червените войници, сините политици, розовите магове, жълтите фермери, зелените търговци и безцветните посланици. Всички си имат някакъв вид специално умение, което отговаря на цвета им – например зелените трупат перли, червените влияят върху опонентите ви, а жълтите просто носят много точки.

Най-интересната част на играта е търсенето в бездната. Механиката, която позволява на другите играчи да ви платят, за да вземат карта на ваш ход, е много хитра и създава напрежение между играчите. Да, големият рак 5ца ще ви го вземат, но пък трупате перли, с които можете да взимате карти на чужди ходове. Или пък ако другите са насъбрали перли, но не искат слабото Ally в момента, можете да го вземете, за да не получат те нищо. Момента с чудовището също е интересен – да го набиете ли и да си вземете наградата, или да рискувате и да я увеличите, надявайки се да не попадне тя в друг играч.

Уменията на лордовете могат много силно да повлияят върху играта. Най-вече червените и розовите лордове – те дават най-малко точки, но имат най-силни умения, като например да ограничат ръката от карти на другите играчи до 5. Локациите имат условия, при които дават точки – например 2 точки за всеки син лорд. Те закриват уменията на лордовете с ключове, но именно техните точки често решават играта, така че си струва.

В Abyss има 20 локации и 35 лорда, които са достатъчно, за да дават преиграваемост, но и не са твърде много, така че могат да се запомнят. Няма много място за дълбока стратегия, играта е повече тактическа – какво е най-изгодно в момента. Има и елемент на рискуване с търсенето в бездната – да обърна ли още еднa карта, може да е по-хубава от предната… ама пък ще ми я вземат. Самите Ally карти са разпределени равномерно и могат да се следят с повече внимание, но не смятам, че това е нужно. Всичките единици и двойки, за които никой не би платил с перли, се събират на купчини в „съвета” (от раци и октоподи), така че в един момент все някой ще ги вземе.

За мен играта няма някакви явни минуси. Невероятно красива е, върви леко и се изиграва бързо. Не продължава повече, от колкото трябва, няма забавяне – всеки ход трае по половин минута, максимум една. Много е изчистена – няма компоненти или механики, които не трябва да са там. Бих я препоръчал и за тези, които не играят много игри и не се определят като геймъри – има взаимодействие между играчите, но няма директно прецакване и събирането на точки е достатъчно опростено. Пък и е приятно да си играеш с перличките, преди да се разхвърчат по земята, защото някой е обърнал купичката си (и да, ще ви се случи, и да, може да ги изгубите безследно).

Заключение

Abyss е лека, изчистена и приятна игра, която продължава по-малко от час, за което я одобрявам. Най-силните и качества безспорно са артът и взаимодействието между играчите. Завладяването на подводно кралство не е толкова тематично, но уменията на лордовете отговарят на фракциите им – търговците са босове на перлите, а политиците играят мръсни номера с другите лордове. Ако искате наистина красива и забавна игра, надявам се Abyss да достигне и до вашата маса!

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Попълнете анти-спам код * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.