The Game

Ревю на Escape from the Aliens in Outer Space

EFTAIOS3

Escape from the Aliens in Outer Space, или накратко (не, че е много кратко) EFTAIOS, е доста противоречива игра. Ако зачетете ревютата из нета, със сигурност ще забележите, че почти всички ,които са я играли, едновременно я намират за уникална и интересна, и същевременно имат някакво общо оплакване, че… нещо не е наред. И наистина не е – ако играете с обикновените правила без никакви модификации – дори тези, осигурени от авторите накрая на книжката, със сигурност ще останете с един кисел вкус тип „само си дадох парите“. Иначе получавате доста за 40-те лева, които сте дали:

– Цял куп игрови полета. И то двустранни, т.е. всяко от тях може да се ползва по два пъти. Нещо повече – понеже драскате по тях, не е зле да си копирате всяка от възможните карти и да си ги имате готови за отпечатване. Не, че и да останете без тях е някакъв повод за притеснение, понеже на сайта на играта (с предългото име www.escapefromthealiensinouterspace.com) ще намерите не само всички карти, които имате в кутията, но и арт, правилата, сценарии и най-важното – редактор за карти, който може да ползвате да направите свои игрови полета! Освен тях, на сайта има EFTAIOS 2010 BEFORE THE WORLD ENDS MAP PACK и SPRING MAP PACK.

EFTAIOS-MAP-EDITOR

– 8 моливчета – по едно за всеки играч. Не се шегувам – в комплекта има малки моливчета, подобни на прословутите такива от IKEA (само че черни), с които да пишете по полето за игра. А ще се наложи да пишете, понеже трябва да си водите бележки не само за своята позиция, но и за останалите играчи. Жалко, че не са добавили и острилка и гумичка – и двете ще са ви полезни в по-дълги игри;

644e0b26f7d111e2b08ff23c91709c91_1375048947

– 8 броя ID карти – идентичностите са разделени на извънземни и хора, раздават се на случаен принцип… но за това след малко. Понеже имате една празна карта със същия гръб, може да добавите и девети играч;

– 25 карти за „шум“ (Dangerous Sector) – за тях също ще говоря след малко, докато описвам как се играе играта. Не могат да свършват, защото ги измешвате в ново тесте всеки път, когато свършат;

– 12 карти с предмети, които са сред особено спорните аспекти на играта;

– 6 Escape Hatch карти, които препоръчвам да не използвате никога.

– ръководство с няколко опционални правила на гърба.

escape-from-the-aliens-in-outer-space-tipos-de-cartas

 

Как се играе EFTAIOS и защо ми се струва толкова яка

Играта прилича на комбинация от Scotland Yard / Letters from Whitechapel / Fury of Dracula и подобните игри и купищата модерни днес настолни игри със скрити идентичности. В началото на играта разделяте идентичностите според броя играчи – половината от броя на играчите от Alien/Human купчинките, плюс едан Alien карта при нечетен брой играчи, т.е. при 5 играча имате 2 human и 3 alien карти, при 6 ще имате по 3-ма от всеки отбор. Целта на извънземните, които се движат с 1 или 2 сектора всеки ход, е да изконсумират човеците, които се движат само с по един сектор на ход. Ако успеят, пришълците получават още една точка за движение, така че става още по-трудно да им избягате, което повишава напрежението към края на играта. Хората пък трябва да успеят да избягат до една вратите (обозначени с 1, 2, 3, 4…).

galilei galvani fermi

Извънземните и хората започват на доста близки позиции и се движат тайно по сектори, обозначени с комбинация на буква и число – всеки път, когато се движат, записват крайната си позиция (има си отделено място за това на всяко игрово поле). Всеки трябва да се движи задължително и никой не може да се върне на позицията, от която е стартирал хода си. Секторите са два вида – опасни (сиви) и безопасни (бели). Ако свършите движението си в безопасен сектор, не се случва нищо. Ако обаче завършите хода си в сив сектор, независимо дали сте извънземно или човек, теглите карта от Dangerous Sector дека и предприемате едно от следните действия, показани от картите (НЕ ГИ ПОКАЗВАЙТЕ НА ОСТАНАЛИТЕ!):

  • Празна карта – казвате, че в секторите е тихо и продължавате играта със следващия поред играч;
  • Червена карта – обявявате сектора, в който се намирате;
  • Зелена карта – казвате, че се намирате в който искате сектор. Сиреч лъжете. А на лъжата краката са къси, затова внимавате да е правдоподобна.
  • Ако на някоя от предишните две карти има знак за предмет – теглите предмет от тестето с предмети. Извънземните не могат да ги ползват (явно имат мозък колкото да ядат хора, но не и да натиснат бутона на фенерчето), но ползата за тях е, че оставят по-малко предмети за хората. За съжаление ще трябва да разберете какво правят предметите от книжката, но да речем, че са полуполезни и може и да ви свършат работа.

escape-from-the-aliens-in-outer-space-tipos-de-cartas IMPCCS021-5

Ако имате нещастието да изтеглите 3-4 поредни червени карти, освен ако не успеете да изтеглите предмет, с който да гръмнете някое извънземно, в общия случай някой ви изяжда. От друга страна, ако изтеглите 3-4 поредни зелени карти, може да сътворите доста интересна лъжлива следа. Ако теглите комбинация от двете – ще трябва да мислите доста. По-важното е – преди да изтеглите карта за шум, винаги, ама винаги измисляйте правдоподобна лъжа. Дори да изтеглите червена карта, си струва, понеже секундата забавяне, докато мислите какво да излъжете, когато сте изтеглили зелена карта, ви издава и все някой ще забележи, че лъжете!

Ако сте извънземен и смятате, че в даден сектор има човек – завършвате движението си в него и декларирате, че атакувате въпросния сектор. Ако в него има човек или извънземно, са длъжни да кажат! Ако успеете да похапнете човек, той излиза от играта, а вие започвате да се движите с по един сектор повече. Ако ударите извънземно… е, да е казал, объркали сте се, извънземните явно не придирят много с яденето или просто извънземна карма.

Понеже през повечето време опитвате да не издадете къде сте (понеже или може да ви изядат, или някой човек да поеме в друга посока, за да ви избегне, играта бързо заприличва на игра на котка и мишка на тъмно и без помощта на котешкия слух и зрение и стелт уменията на мишките. В това отношение играта е невероятна – усещането, че сериозно сте се объркали всеки път, когато не ударите плячка в някой сектор, или постоянната параноя да не обявите позицията си, понеже няколко извънземни бързичко ще ви погнат, са в основата на играта, as intended. Обаче е напълно възможно картите да ви изиграят лоша шега и да ви издадат няколко поредни пъти. Или пък да се отдалечите толкова от екшъна, че спокойно да изтичате до някой изход. Което води до Escape Hatch картите.

Проблеми?

Представете си как върху вас се стоварва всичкото разочарование на далечния и тъмен космос, ако откриете, че този изход е затворен. Извънземните се движат бързо и твърде вероятно ще ви открият, ако опитате да стигнете друг изход. Играта ще продължи още 20-30 безпредметни минути. Затова горещо препоръчвам да не играете с тези карти и всеки изход да е изход.

Още по-сериозен проблем е, че извънземните всъщност искат да се издадат. Е, в началото може да поддържат някаква форма на заблуда, че са хора, за да се приближат до някой от хората, но това става само, ако въпросния е тръгнал в същата посока, а това е трудно да се установи. Не само е далеч по-рисковано да се движите уж като човек, понеже друг извънземен може да атакува вашия сектор, мислейки си, че сте човек, но и  излишно усложнявате следенето на хората от другите извънземни задачи. На практика раздаването на идентичности според мен е колкото да определи кой е човек и кой – извънземно, но оттам нататък разкриването, че сте извънземен, има само плюсове. Което доста противоречи на изначалния замисъл на играта, нали?

Проблемът с предметите, за който тръбят из ревютата, е че ви издават, че сте човек. Аз нямам никакъв проблем с това, понеже обичайно ще ги ползвам по време, когато е ясно, че съм човек, и те може да ми спасят д-то. Извънземно, което не се е издало няколко хода, твърде вероятно няма да ме изяде и дори може да бъде изядено поради грешка от друго извънземно. Т.е. аз лично не виждам проблем с тези карти.

Най-сериозният проблем (и с най-елегантно и лесно решение) е отпадането на играчи от играта. Понеже няма как да ви помагат да играете, е твърде вероятно да скучаят още половин час, докато приключите сесията. Ако отпадналият играч е човек (така де, играл е човек в играта, искрено се надявам, че не опитвате да играете с кучето си), спокойно може да използвате едно от опционалните правила – нападението от извънземно не го убива, а го превръща в извънземно (но по-слабо, поради което се движи само с по един сектор на ход). Според мен може да използвате същото и при нападение на извънземно от друго извънземно или в случай, че човек използва предмет и премахне извънземно – отпадналите може да се върнат в стартовата позиция за извънземни и да се движат с по един сектор на ход. така никой не отпада от играта, докато има оцелял човек. 😉

IMPCCS021-5

 

В заключение

Играта е много особена, и въпреки някои очевадни недостатъци, с малко опционални правила може да се превърне в тотален хит в компанията. Подходяща е за до 8 човека, и може да си сътворите каквито игрови полета искате. Най-важното в нея далеч не са скритите идентичности – това бързо се оказва излишно, но тайното движение, залъгването на извънземните и хитрото използване на безопасните сектори я правят уникална.

Между другото, играта има и някаква история. Че даже и има информация кой е първи, втори и т.н. заразен. Ако ви интересува, де.

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.