The Game

Ревю на Level 7 Omega Protocol

Privateer Press са издателите, които стоят зад популярните игри с миниатюри Warmachine и Hordes. И двете заглавия са сериозни системи за тактическа битка на отряди, съставени от един магьосник, пехотата му и големите създания, които той лично контролира, били те парни роботи или бесни зверове. Покрай успеха на миниатюрите PP са създали още игри в този свят, като High Command (игра с карти), Iron Kingdoms (RPG система) и Warmachine Tactics (компютърна игра по WM). Когато разбрах, че такава компания имат и dungeon crawl тип игра, бях сериозно заинтригуван. Тази игра се нарича LEVEL 7: [Omega Protocol].

Това далеч не е всичко в кутията...

Това далеч не е всичко в кутията…

LEVEL 7: [Omega Protocol] е полу-кооперативна игра за 2-6 играчи, в която банда командоси слизат в топ секретна подземна база, за да очистят извънземните в нея. Един играч поема ролята на Dr. Chronos, лидера на извънземната раса Ghin, а останалите са тежко-въоръжен екип от войници с една мисия – да оставят само отломки от Subterra Bravo, изследователския център на гореспоменатият доктор. Играта влиза в жанра dungeon crawl, но е доста различна – няма система с опит и качване на нива, няма съкровища за намиране. Командосите се екипират за мисията, събират кураж и слизат под земята, за да стрелят по извънземни!

Фигурки и плочки

Само по размера на кутията можете да разберете колко компоненти има играта и колко място заема тя на масата. Картата на мисията се построява от плочки, всеки герои има лист със статистики и карти с позиции и умения, Overseer-a на извънземните има цял “dashboard” от умения, за всички неща в играта си има токени и маркери, за битката има зарове и най-важното – ФИГУРКИ. Командосите са много детайлни и твърди, извънземните също са яки, но са по-лесни за огъване.

Баш лошия е малко "мекушав" откъм пластмаса...

Баш лошия е малко „мекушав“ откъм пластмаса…

Елементите на играта като цяло са от високо качество и трябва повече желание, за да се наранят. В кутията има и две книжки – ръководство с правила и наръчник за мисиите. Правилата са описани детайлно, но в тях има поправки, които трябва да вземете отнякъде (кхъboardgamegeekкхъ). В книжката с мисии има общо 9 сценария, за всеки от който има почти цял лист история и горещо препоръчвам да се изиграят подред, защото сюжета си го бива.

Dr. Chronos и неговата умираща раса

Като споменах историята на играта, Omega Protocol е втората в света на LEVEL 7 и темата в нея е много силна. Идеята е следната – през 1950 правителството на САЩ осъществява контакт с измиращата извънземна раса Ghin. Техният лидер, Dr. Chronos, е убеден, че спасението им се крие в човешкото ДНК. САЩ били притиснати от студената война със СССР и се съгласили на сделка с Chronos – те му осигурили подслон, изследователски центрове и хора, върху които да експериментира, а в замяна той им дал от напредналата технология на Ghin. След падението на Съветския Съюз отношенията между Chronos и САЩ се влошили. В момента, в който няколко тестови субекта се измъкват от подземната база Subterra Bravo, САЩ въвеждат протокол Omega – изпраща се екип от командоси, които да сложат край на Dr. Chronos, неговите експерименти и цялата му раса!

Пътят под земята към ниво 7

Ръководството е обемно и правилата не са малко, но голяма част от тях са интуитивни. Играта започва още с избирането на мисията. След като се подреди картата, Overseer-ът на извънземните трябва да си вземе уменията за мисията и да приготви вратите на стаите – не всички ще бъдат отключени. Съдържанието на стаите се избира с карти – в някои стаи ще има корозивен газ и срутен таван, в други пък могат да изникнат купища от гадове. Войниците от своя страна се подготвят с ъпгрейди и екипировка, като всеки командос си има собствен арсенал – гранати, маскиращо поле, по-здрава броня и други готини неща.

Командоси, извънземни... между другото, играете ли X-Com?

Командоси, извънземни… между другото, играете ли X-Com?

Играта се движи на две фази – ход на командосите (те започват първи) и ход на извънземните. В своя ход командосите първо се разбират в какъв ред да играят, избират своят “stance” за хода и тръгват в подземието. Всеки войник има три уникални Stance-a, които променят неговите статистики. На картата на избраният Stance има цифра с позволено количество адреналин – всяко действие (движение, стрелба, отваряне на врата и други) изисква количество адреналин до този лимит. Сега идва интересната част – в началото на всеки ход след първият командосите дават адреналина си на Overseer-a, който го използва за своите умения. Така колкото повече играе военният отряд, толкова повече възможности ще имат извънземните.

Още извънземни

Още извънземни

Няма да навлизам в подробности, така че накратко по-важните неща – движението се случва върху квадратчета, като всички фигурки се движат ортогонално и имат право на един диагонал на ход. Атаките имат определен обсег и се осъществяват със зарове, като винаги се нанася една щета. Има правила за Stealth, за ориентиране на фигурките, за прикритие до стени, за заключени врати и за skill-тестове. Да, много са, но всяко нещо, което не сте запомнили, можете да го погледнете в книжката за по-малко от минута.

Мисиите са си мисии, също като в компютърна игра (онази, намекнахме вече)

Мисиите са си мисии, също като в компютърна игра (онази, намекнахме вече)

Всеки сценарий си има определено условие за победа на командосите, не е просто влизане и „ТРЕПИ ГИ МРЪСНИТЕ ГАДИНИ” – това по-често е ролята на Overseer-a. Всички мисии се разделят на две половини – в началото извънземните още не осъзнават опасността, забавят войниците малко по малко и могат само да ги повалят, но не и да ги убиват. На определен ход се случва Crisis Point – от този момент лошите гадини тръгват на кръв, като получават някакви бонуси и положението на екипа се влошава бързо. Overseer-ът обикновено печели, когато убие определен брой от командосите. Те печелят, когато си изпълнят мисията!

Sci-fi Подземие

Играта е точно това, dungeon crawl с маринки и извънземни вместо джуджета и елфи. В Omega Protocol няма опит, няма вдигане на нива, няма купуване на нови оръжия – всичко е подготовка. Командосите трябва да решат кого да вземат в екипа и с какво да се екипират, а Overseer-a да нагласи капаните по картата.

Две са основните неща, които правят тази игра страхотна. Едното е системата с адреналин и действията на двете страни. Ако командосите използват прекаленото много адреналин, Overseer-a ще има достъп до всичките си умения. Ако пък играят бавно, спокойно и без много харчене, времето напредва, което е в полза на извънземните. От друга страна с някои умения на командосите тази система може да се превърне във война на ресурси – екипът да напредва колкото се може по-бързо, докато източва от адреналина на Overseer-a.

Адреналин и оръжия, какво друго ви трябва, ако срещнете извънземни?

Адреналин и оръжия, какво друго ви трябва, ако срещнете извънземни?

Второто е темата. Играта създава силно усещане на несигурност и страх във войниците, тъй като те не знаят какво ще изскочи, когато отворят следващата врата. Извънземните ще се възползват от това, дебнейки грешките на екипа. Командосите ще трябва да стоят заедно и да се пазят един друг, защото ако един падне, най-вероятно целият отряд ще го последва. Системата с адреналин тематически означава, че гадините се хранят от страха на военния отряд и стават по-силни, когато нападат изплашена маринка.

Самите командоси са много добре направени – всеки от тях си има собствени ъпгрейди, Stance карти и може да заема различна роля в зависимост от начина, по който се екипира. Всеки войник предлага няколко начина за игра, което позволява създаването на фокусиран екип от специалисти в стрелба, ръкопашен бой, лекуване и защита. Възможностите на всяко марини са и много тематични – например Rifleman-ът може да избере да легне на земята, за да стреля по-добре и да е добре защитен от ответен огън, но тогава атаките отблизо го удрят много лесно. Комбинациите между уменията определят и стила на игра за войниците – аз лично съм фен на бавното напредване с дрончета и гранати. За Overseer-a ми се иска да имаше повече различни единици и умения, но реално играта за него е достатъчно сложна.

Компонентите са супер, както може да се очаква от скъпа игра

Компонентите са супер, както може да се очаква от скъпа игра

В книжката има 9 сценария, което звучи като малко, но всеки от тях е напълно различен. Тъй като построяването на подземието си е част от играта, всяка мисия може се развие по различен начин. Във военният отряд има достатъчно разнообразие, за да се получат уникални ситуации. Изиграването на мисиите с едни и същи хора не изчерпва играта, тъй като много важна част от решения на комадосите е в какъв ред ще отворят стаите и извънземният играч може да бъде хитър и заблуждаващ. В една игра аз бях Overseer и сложих корозивен газ пред една врата, с което заблудих комадосите, че именно там е крайната цел на мисията им, и те скочиха в капана ми.

Има много мнения, че балансът на двете страни не е идеален, че командосите са много по-силни. Това често се случва, защото Overseer-a не е подходил правилно към мисията. Ще бъда честен, да си Overseer наистина е по-трудно, но въобще не е невъзможно да победиш. Целта на извънземният играч е да си следва сценария – да бави войниците колкото може, докато не настъпи Crisis Point-a, след това да ги приклещи и да ги убие. Планът как точно да се случи това започва още с подреждането на стаите. Нанасянето на рани може да изглежда трудно, но когато един бъде свален, нещата рязко се влошават за войниците и това може да бъде достатъчно за победа.

Въпреки, че няма прогресиране с опит и такива неща, играта все пак включва вариант за кампания с Master Clock – изхабеното време се запазва от мисия на мисия. Това може да помогне на Overseer-a, ако е успял много да забави командосите в някоя мисия, така че в следващата Crisis Point-a да настъпи след 2-3 хода.

Ревю на настолна игра Level 7 [Omega Protocol]

„Часовникът“

Като имаме всичко това предвид, играта е относително тежка. Правилата не са трудни за научаване, но много неща трябва да се следят и отчитат, както и да се предвиждат възможности. Но пък усещането и темата са толкова силни, че може да се забавлявате, дори и мисията да не се развива добре за вас. В моите игри се случи един войник да се пожертва, за да излязат другите живи от мисията – беше епично. Мисиите отнемат известно време, но то си лети неусетно, тъй като е по-важно как ще се оправите с грозният бехемот и ордата от малки гадини, преди да ви направят на парчета!

Заключение

LEVEL 7: Omega Protocol е невероятно добър dungeon crawl. Темата е много силна и едновременно с това освежителна за този тип игри. В тежката кутия има достатъчно игра, за да си оправдае цената. Ако ви допада обикаляне в подземна база и стрелянето (или клането) на извънземни, докато ви побиват тръпки от отварянето на следващата врата, това е играта за вас! (бел. ред. – все пак да изясня въпроса с X-Com, който подметнах – Omega Protoco няма общо с фрнчайза, но заедно с Level 7 [Invasion] оформят нещо като настолен вид на популярната PC игра – Invasion е стратегическата, а Omega Protocol – тактическата част – поне като усещане. Макар че вече има X-Com The Board Game, и тя няма нищо общо и с двете.)

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Попълнете анти-спам код * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.