The Game

Ревю на Pay Dirt

Ако сте гледали някое от всичките предавания за златотърсачи по научнопопулярните TV канали, сигурно сте попадали на израза pay dirt – най-общо казано, това е източник (пясък, чакъл) с високо съдържание на злато. Да си златотърсач никога не е било лесно – някога хората са изследвали цяла Северна Америка в търсене на злато, а днес откупуват правата над парцели, в които се предполага, че има такова и влагат тежък труд и много средства, за да го открият.

Кутията е супер плътна, да се чуди човек дали са я правили с идеята да я газят багери...

Кутията е супер плътна, да се чуди човек дали са я правили с идеята да я газят багери…

Pay Dirt е типична worker placement игра на Crash Games за 2 до 5 играча, в която влизате в ролята на съвременни златотърсачи. Играта нашумя по време на изложението в Есен миналата година, но не се появи на пазара много скоро след това. Днес обаче вече е в търговската мрежа и е една от игрите, които със сигурност си струва да погледнете, ако търсите нискоконфликтна игра, в която разпределяте работници.

Компоненти

В направената от суперплътен твърд картон кутия на играта има общо 6 игрови полета от здрав картон – 5 за играчите и едно, което поставяте в центъра на масата, където стоят бюрата, от които купувате машини или наемате работници, парцели и различно оборудване. Екипировката и плочките с парцелите също са от плътен картон, докато персоналът и hardship картите (гадните неща, които ви се случват накрая на всеки сезон) е поднесен под формата на квадратни карти – 69х69 или 70х70мм протектори, ако се чудите – макар да няма нужда, понеже не ги държите в ръка и са от качествена и издръжлива хартия.

Към компонентите не може да имаме никакви забележки

Към компонентите не може да имаме никакви забележки

В допълнение в кутията ще намерите 5 пакетчета с по 10 дървени мийпъла – работниците, червени дървени кубчета за отбелязване на повредите по оборудването, токен за следене на ходовете, голям маркер, използван по време на аукциона (ще обясня как по-долу), големи и малки „златни“ токенчета  и един доста „дървен“ компонент – направен от дърво жълт маркер за първия играч с формата на предпазна строителна шапка. Последния е наистина грозноват и спокойно може да го смените с proof of purchase плочката, която ще намерите във всяко копие от играта – върху нея е корицата на кутията, така че има работник и шапка. В кутията има и пликчета с ципче, в които да си приберете компонентите.

...освен към тази грозна жълта дървена.... шапка.

…освен към тази грозна жълта дървена…. шапка.

Не на последно място са така наречените pay dirt плочки и парите в играта – които съответстват на стойности 1000 и 5000 „някакви долари“. Pay dirt плочките са три вида – barren, носещи 2-4 злато, promising с 3-5 злато и rich с 4-6 злато, и се теглят на случаен принцип, което значи, че понякога ще сте работили доста върху уж богат източник, който ще ви донесе малко злато.

Как се играе Pay Dirt

По време на първия ход избирате кой играч ще започне играта – според книжката трябва да е който прилича най-много на миньор. Всеки следващ ход той предава маркера за първи играч на следващия опонент по часовниковата стрелка. Всички започват с 5 работника, 9000 долара, стартов парцел с 3 barren pay dirt плочици и отпечатаните върху игровото поле машини (всички са с по 3 степени на преработка). Печели онзи, който има най-много злато накрая на играта.

Ревю на настолна игра Pay Dirt

Това си е състезание кой ще има най-много злато накрая на играта

Играта няма твърда дължина – максимумът е 15 хода, доста тематично отбелязвани с падащата температура – при 0 градуса спирате работа, но при всяко теглене на hardship карти ще сваляте „температурата“ с толкова, колкото е отбелязано на картата, останала в първия играч за хода.

Pay Dirt има 4 ясно описани фази:

  • Аукцион – първият играч може да започне да наддава за персонал, парцели или машини, като независимо от изхода на аукциона, отбелязва с големия червен токен върху какво е наддавал – по този начин следващия играч не може да наддава за същото (например, ако опитате да купите персонал, следващия играч ще може да наддава само за техника или парцели). Всички предмети в аукциона имат твърда минимална стойност и тази фаза протича или докато всички играчи пасуват, или не купите толкова неща от аукциона, колкото е броя на играчите. Така винаги може някой да остане без нищо ново, но пък така ще си запази парите за следващия ход. Машините могат да бъдат купувани и използвани за части, ако наистина няма какво да правите с парите си – може да поправите екипировката си по този начин. Персоналът почти винаги има някакъв ефект, написан на картата и понякога носи още работници. Всичко, което купите, работи за вас веднага.
  • Следващата фаза е поставянето на работниците – и ще натъртя – тази фаза се играе едновременно от всички, което е единствената причина Pay Dirt всъщност да е сравнително бърза игра. Разбира се, при първото изиграване може да направите нещата един след друг, за да проверите за грешки, но играта наистина разчита, че тук ще свършите всичко сами, бързо и честно.Работниците може да поставите върху машините, за да обработват камъняка, от който вадите злато, да поправят машини (всяко влизане на pay dirt плочка в съответната машина води до едно червено кубче за повреда, всеки работник може да махне до 2), да ги пратите да продават злато (един работник може да продаде 2 парчета по 3000 долара) или да купят екипировка за парцела или лагера. От тези възможни действия единствено купуването на техника се прави по ред от първия играч нататък. Няма да обяснявам изоснови как се копае златото, но най-общо казано – всеки работник изтегля едно парче с една стъпка напред върху машините. колкото по-малко стъпки имате в машините, толкова по-бързо камъните се превръщат в злато…
  • Следва Hardship фазата, в която играчът с най-малко злато или най-далеч от първия играч по часовниковата стрелка тегли толкова hardship карти, колкото е броя играчи. Тези карти влияят на различни неща и може да се изпълняват веднага или да останат за цял ход до следващата hardship фаза, но като цяло са си все гадни неща (с редки изключения), а има някои, които може буквално да ви откажат от играта, ако ги изтеглите в ранен ход. Ефектите варират, по-важното е обаче, че това е единствения начин да прецакате друг (т.е. най-богатия) играч, като му оставите нещо силно негативно. В горния десен ъгъл на картите има спад в температурата, играчът, който в момента е началник, ще свали броя ходове с толкова.

Общи впечатления

Играта е много добра и силно тематична. Принципно worker placement игрите трудно успяват да наложат някаква тема – каквото и да правите, все се опира до разпределяне на работници. В Pay Dirt обаче всичко прилича на съвременно търсене на злато и, освен ако настина не ви влече да заминете за Аляска, вероятно това е най-смисления начин да се потопите в подобна атмосфера.

Работниците са се приготвили, след малко започват да копаят с багера и да избутват изкопаното към сортировъчната машина

Работниците са се приготвили, след малко започват да копаят с багера и да избутват изкопаното към сортировъчната машина

Има и недостатъци – например, ако някой дръпне наистина много напред (да речем, че е изкопал две богати находища с по 6 злато, а вие още се помотвате с някакви с по 2-3) е наистина трудно да го настигнете – колкото повече злато имате, толкова повече ще може да си позволите да продадете, съответно ще може да наддавате повече в аукциона и да купите по-хубаво оборудване, парцели или екипи. Разбира се, останалите играчи трябва да съобразят и да дават на на-богатия играч по-кофти hardship карти.

Ревю на настолна игра Pay Dirt

2 до 5 играча и играта скалира добре с броя играещи

Ако на втори ход ви се падне Mandatory Safety Training и нямате пари (което не е трудно ако сте пратили някой да купи екипировка в първия ход), буквално излизате от надпреварата – на мен ми се случи вчера и мога да кажа, че е вбесяващо до степен да искам да скъсам картата. От друга страна, гледайки как протече играта на останалите, напълно е възможно и да се бях върнал в играта съвсем нормално, но… кой знае. На теория това, че нямате злато, ви дава малко предимство при тегленето на следващите несгоди, но… това невинаги работи както трябва.

Заключение

Pay Dirt според мен е незаслужено неизвестна worker placement игра. Знам, че около нея вървеше хайп, че авторът я обясняваше ентусиазирано на десетки, ако не и стотици посетители на изложението в Есен, но дори там не се продаваше кой знае колко добре. А всъщност мога да я сравня по лекота и елегантност с Lords of Waterdeep. Правилата приличат на сериозна стена от текст върху няколко странички, но реално са няколко стъпки, описани достатъчно подробно, и които няма да прочетете отново никога, а и едва ли ще се наложи да потърсите уточнения повече от един-два пъти. Най-хубавото е, че Pay Dirt е супер тематична напук на жанра си, традиционно известен с това, че не успява да предаде тематичност и да създаде подходяща атмосфера. Ако ме питате за по-конкретно мнение – играта вече я имаме отворена в клуба и вече е сред предпочитаните заглавия, което казва достатъчно.

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Попълнете анти-спам код * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.