The Game

Ревю на Realm of Wonder

Когато бях по-млад, прочетох Магьосникът от Оз. Въпреки, че в центъра на историята бе героинята Дороти, мен повече ме впечатли светът след прага на пътя от жълти павета – фантастични същества, магически предмети, заклинания и вещици, добри и зли. Миналата година в Essen се появи една игра, поставена в свят с много магия и чудеса, който би се харесал на младото ми аз. Подходяща е за и деца (бел. ред. – този път се вмъквам от самото начало, за да кажа, че е подходяща, ако прескочите частта с биенето между героите. Иначе играта става само за наслаждаващи се на PvP възрастни), но не е ексклузивно за тях – няма причина по-големите геймъри между нас да не се насладят на Realm of Wonder!

Игровото поле заема доста място, но все пак се побира на нормална трапезна маса

Игровото поле заема доста място, но все пак се побира на нормална трапезна маса

Realm of Wonder е игра на Max Wilkström за 2-6 човека, в която играчите са обитатели на магически свят и се стремят да изпълнят заръките на Краля или да го детронират. Препоръчаната възраст за играчите е 10+, с което съм съгласен, тъй като играта е много лека (ако не играете съревнователно) и невероятно красива. В кутията има две книжки – едната е упътване за правилата (4 страници е силно казано книжка), а втората е „storybook” – в нея са сценариите, но основно е пълна с приказката на това царство на чудеса. Историята буквално започва с „Имало едно време” и всяка част от борда, всеки компонент си има собствена роля в царството.

Кутия с чудеса

Кутията е тънка, широка и няма пластмасов insert – не трупайте неща върху нея. Артът по играта е страхотен, като има и малко значение за играта. Токените за магия и кулите са си ок, дисковете за строене също, по-яките неща за всеки играч са къщичка от техният цвят и най-важното – фигурка. Шест възможни магически същества, всяко със своят дом и умение – детайлните фигурки директно отговарят на арта и са най-добрата част от всеки персонаж.

Артът е просто убийствен, играта определено привлича погледите

Артът е просто убийствен като за такъв тип настолна игра (и с такава цена), играта определено привлича погледите

В играта има точно 100 карти – любимата цифра на протекторите. Самите карти са здрави и не се нараняват лесно, но винаги е добре да са облечени. Големият борд, освен че е шарен, има готината способност да се върти. Сглобява се от няколко части, за да може да се хване в кутията, но веднъж сглобен остава стабилен.

Заръката на Краля

В играта има пет възможни сценария – петте заръки на Краля, една от които играчите ще се опитват да изпълнят. В началото се определя кое ще бъде условието за победа. Когато някой играч го достигне, той получава диск за победа и трябва да го занесе до замъка в центъра на борда. За да започне играта, всеки играч си избира герой, взима всичко от неговия цвят, по три карти за движение и заклинания, 10 точки магия и започва от неговият дом – на голямата плочка за героя е изобразено началното му поле, където стои къщата му и където започва фигурката.

Играта се развива в четири фази:

  • Първо всички играчи събират точки магия в зависимост от това колко крепости са построили и дали борда „сочи към техният регион”(това се пропуска на първият ход);
  • Втората стъпка е всеки играч да избере карта за движение – те имат инициатива, от което зависи кой ще се движи първи, брой полета за движение и може би някакво специално умение;
  • След като всички са готови, картите се обръщат. Последният по инициатива първи решава дали ще играе заклинания, като в този ред до първият играчите един по един си изиграват картите, ако искат;*
  • Последната фаза е за движение – всеки играч в ред по инициатива се придвижва толкова полета, колкото е изиграл, като по пътя може да взаимодейства с борда – на определени места се строят крепости, купуват още заклинания, обръщат кулички и дори могат да въртят борда. След като всички са готови с движението се раздава нова карта за движение и идва следващият ход.

*Бел. ред – Именно тук е една от основните особености на играта – замерянето с карти с магии в някакъв момент от играта превръща тази стъпка в надпревара за прецакване между играчите, тъй като може да изиграете магия за някакъв ефект, да изиграете друга, която ви избутва по-напред в опашката, другите играчи да играят своите магии и вие отново да играете магия. Имайте предвид, че магиите перманентно изчезват от играта след изиграването им и тестето с дискарднатите не се връща обратно, когато свършат!

В играта винаги има един момент, в който изсипвате магии като истински опитен магьосник

В играта винаги има един момент, в който изсипвате магии като истински опитен магьосник

Така играта продължава, докато някой от играчите не достигне условие за победа. Освен заръката на Краля, играч може да влезе в замъка, ако носи със себе си три сфери или три победени чудовища – тогава той е станал достатъчно силен, за да детронира Краля! Куличките по борда могат да съдържат още магически карти, въпросните сфери и чудовища, както и други ефекти, които в общия случай помагат на играча. Битката с чудовища се случва чрез зар, като играчът може да се подсили със заклинания. Ако фигурка стъпи в полето на друга фигурка, двете се сбиват по същия начин – карти, след това зар. Победителят може да отнеме или да даде предмет от потърпевшия, който се прибира набит у дома.

Веднъж изпълнена, заръката носи диск за победа и той не може да бъде отнет, но сферите и чудовищата могат да се откраднат. Когато играч достигне до замъка на краля с условие за победа, той печели играта!

Тролове и Йетита

Realm of Wonder е лека, бърза и лесна за научаване. Правилата са много прости, но едновременно с това има много неща за правене по борда. Точките магия са основният ресурс – с него се прави всичко по-интересно и колкото повече имате, толкова по-бързо ще се случват нещата за вас. Всеки герой си има специално умение, което се използва веднъж в цялата игра (има една карта, която може да го върне за използване), така че персонажите не са само за цвят.

Фигурките наистина са супер, жалко, че са само героите

Фигурките наистина са супер, жалко, че са само героите

Важно е колкото човека има в играта, защото тя се променя от това. С двама или трима Realm of Wonder е състезание, кой ще успее да изпълни заръката най-бързо и да се добере до центъра. По-интересно е когато са четирима или повече, защото става тясно, което води до борба и битки, а те водят до политиката в играта („не по мене!”). Картите със заклинания обикновено започват да хвърчат във всички посоки, щом някой играч се доближи до победата. Има елемент на сваляне на лидера, но той не е съвсем беззащитен.

Всеки сценарий променя играта – дори повече, отколкото очаквах в първия момент. Най-добре ще обясня с пример: точките магия, които трупат играчите, могат да станат твърде много, ако те не си ги харчат. В повечето игри е оптимално да държите нивото на магия ниско, но да имате повече от останалите ресурси, като заклинания, крепости, борда да „сочи към вас” и такива неща. Един от сценариите е за събиране на магия – играчът получава диск за победа, когато събере определено количество точки магия (между 30 и 45, в зависимост от броя играчи). Тогава няма как да се харчи магията всеки ход, защото някой ще си я събере и ще спечели преди вас!

Да речем, че мястото на картите е в двата края на борда.

Да речем, че мястото на картите е в двата края на борда.

Realm of Wonder не е най-тематичната игра, но приказният свят си е достатъчно добър без геймплея да се базира на него. Механиките не зависят от историята, но чудесата на царството дават добра атмосфера и правят играта по-привлекателна. Артът наистина е добър, фигурките са супер и борда е много шарен. Има едно нещо за отбелязване – измежду куличките има и празни такива, за да може да си замените изчезнала или да си вкарате ваш ефект в играта. Тъй като тези кулички се нареждат на случаен принцип без да се гледат, ако ги държите всички на едно място, може в процеса на играта да обърнете празна куличка, което е слабо. Дръжте празните кулички на отделно място.

И най-симпатичната фигурка, която някой кръсти Тишо

И най-симпатичната фигурка, която някой (кхъм, Тео) кръсти Тишо

Късметът в играта може да го има, но може и да минете, без да разчитате на него. Картите за движение не са твърде различни една от друга – или носят малко движение, но с висока инициатива/бонус ефект, или повече движение и по-ниска инициатива. Ако не се сбиете през цялата игра (което се е случвало), зарът за битка не се мята въобще. Да, ако борда се падне да сочи към вас, ще събирате повече магия в началото, но най-вероятно някой веднага ще го насочи към себе си. Не би трябвало въобще да говоря за баланс в толкова лека игра, но въпреки това го има – да, може на някой да му провърви с куличките, но проблема се решава: другите отиват и го набиват.

Заключение

Realm of Wonder е лека, бърза и много красива игра. Може да изглежда детски с арта и героите си, но ви уверявам, че е достатъчно добра за големи, особено, ако са склонни да се хванат за гърлата чрез героите си. Лесно се обяснява, подходяща е за семейната маса, много е шарена и борда се върти! Със своите герои, сценарии и разположение на кулички има достатъчно преиграваемост и не губи от чара си с няколко изигравания – напротив, може стратегията да се задълбочи. С повече играчи на борда няма място за всички и ще трябва да се разберете със съседа, ако не искате да се сбиете. Ако искате една страхотна лека игра, тази е много добър избор – Realm of Wonder!

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Попълнете анти-спам код * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.