The Game

Ревю на Summoner Wars: Alliances Master Set

Все по-популярни стават тактическите игри с миниатюри, в които си купувате кутийка пластмасови или метални модели, сглобявате си ги, оцветявате ги (ако не ви мързи) и се хвърляте в боя. Дори и аз започнах да играя Malifaux, участвайки наскоро в първия си турнир. Причината да избера Malifaux беше, че системата ми изглежда най-проста – само 50 страници са основните правила. И въпреки удовлетворението от играта с боядисани фигурки, това е много работа и не е за всеки. Няма ли да е по-лесно, ако си купите кутията и играта е готова веднага след отварянето, като да носи усещането на игра с миниатюри? Plaid Hat Games са се погрижили за съществуването на точно такава игра с карти, вместо миниатюри – Summoner Wars!

Ревю на настолна игра Summoner Wars

Summoner Wars е игра на Colby Dauch, разпространявана основно от Plaid Hat Games. В нея двама или четирима играчи поемат контрол над могъщи пълководци, наречени Summoners, и тяхната войска. Играта се развива върху разграфено поле, единиците и магиите на всяка армия са карти и всеки играч влиза с определено тесте. Summoner Wars се е появила през 2009 под формата на два стартера, всеки с по две фракции в него. След тях постепенно излизат малки Faction разширения с по една фракция и няколко карти наемници, с които вече излезлите декове могат да се променят. Plaid Hat окончателно решават през 2011 да издадат Master Set с шест фракции в него, който да се превърне в основно лице на играта – 6 нови фракции, по-твърдо поле, върху което да се развива играта и разбира се съвместимост със всичко, излязло преди него. Играта е толкова популярна, че след голямата кутия продължават да се издават нови малки разширения с по един Summoner и неговата армия до кулминацията съвсем скоро с втора голяма кутия – Summoner Wars: Alliances Master Set. Върху това последно издание ще наблегна, тъй като е най-ново и най-шарено, но всичко, на което пише Summoner Wars, може да се играе заедно и играта си остава същата.

Кутията на Призоваващите

Summoner Wars: Alliances Master Set идва в голяма кутия с 8 фракции, зарчета и токени за двама играчи, както и голямо бойно поле под формата на два мекички мата. Има си разделители за картите, хващат се в кутията идеално и със протектори, по средата има място да си навиете полето и да го сместите или ако имате още декове, може да ги натикате всички в тази кутия – тя ще хване всичко, излязло за играта.

Ревю на настолна игра Summoner Wars

Артът е доста добър, особено в този сет – всяка фракция се отличава от другите и картите като цяло са цветни. Малко е странно да се биете върху карта на света, но това си е останало от старите издания и не е голям проблем – до известна степен дори е добре, че полето е толкова бяло. За допълнителна шарения може да си вземете някакви готини зарчета, тези в кутията са най-обикновено бели шест-стенки.

Правилата на Войната

За да започне играта, всеки играч си избира Summoner и взима неговото тесте. Една от картите е началното подреждане на фракцията, което е забито в камък и не се променя. Някои тестета имат и специални карти, които влизат в игра при определени условия. Всичко, което не участва в началната конфигурация, се размесва и е декът, от който играчът ще тегли. Избира се първи играч (най-често чрез зарчета) и войната на призоваващите може да започне!

Всеки ход се развива в шест фази:

  • Draw фаза, в която играчът тегли до пет карти в ръка;
  • Summon фаза, в която играчът може да призовава същества – всяка карта си има цена в магия, като магията е купчина от карти, които играчите събират по два начина (за това по-надолу). След като си платят цената на единицата, тя влиза съседна на стена, като всеки Summoner започва с една стена и има още две в тестето си;
  • Event фаза, в която се играят още стени и Event карти – магии, които са специфични за всеки Summoner. На всяка от тях си пише конкретно какво прави;
  • Movement фаза, в която играчът избира до три единици, които да мести по едно или две полета всяка. Единиците се движат ортогонално (без диагонали) и не могат да преминават през свои или чужди единици и стени.
  • Attack фаза, в която играчът избира до три единици с които да атакува. Всяка единица има голяма цифра, която определя с колко зара атакува, и символ на меч или лък, от което зависи дали атаката е в меле или от разстояние. При атака играчът хвърля броят зарове на единицата, като всеки резултат 3 или по-голям е удар. Единиците имат и малки цветни кръгчета – техният живот. Когато живота на единица достигне до нула, тя отива в Magic Pile на играчът, който я е убил (за Magic Pile след малко). Всички единици имат и някакво специално умениe
  • Build Magic фаза, в която играчът решава колко от картите си да превърне в магия за следващият ход – слага карти от ръка в една купчина, наречена Magic Pile. Тази купчина представлява количеството магия, до което има достъп играча: чрез него се призовават единици във втората фаза и се използа за някои умения. Убити вражески единици също идват в тази купчина, така че всеки повален враг се превръща в магия, с която да вкарате армията си в игра.

На първият ход се пропускат първите три фази, като играчът прави две движения и две атаки. След това играта се развива на ходове и се играе, докато не бъде убит единият Summoner. Когато това стане, оцелелият Summoner печели!

Тактическа битка без фигурки

Summoner Wars наистина носи усещането на този тип игри, без да изисква старание по армията. Всичко си е на картите, уменията са лесни за усвояване, а правилата са толкова достъпни, че една нормална игра протича от 15 до 30 минути, за да се изтрепете. Същевременно, всеки Summoner си има собствен стил на игра, както и варианти в отиграванията. Една армия има 18 Common единици и 3 Champion бабаити – вие решавате дали ще заливате опонента с малки човечета или ще ги направите на магия, за да вкарате някой от големите бичмета. Обикновено една армия си взаимодейства добре измежду единиците си, така че ще забележите интересни врътки. Ако си вземете някой от Master сетовете, ще имате голям брой различни мачове, за да не ви омръзне войната на Summoner-и.

Ревю на настолна игра Summoner Wars

Малко по-подброно за изданията: Стартерите са точно това, което очаквате – само две фракции, хартиено бойно поле и нужните токени, за да пробвате играта. Идеята е ако ви хареса битката да си разширите възможностите с малки декове от по 1 Summoner и няколко наемника вътре. От там започва сглобяването на тесте и внасянето на промени в армията си. Така играта може да се превърне в нещо като LCG – всеки да си има собствен дек, който е изпипал и овладял с всичките му тънкости. Голямата крачка е Master Set, от които в момента има два. Първият е просто 6 нови фракции, които са интересни и внасят много разнообразие в играта. Alliances е по-интересен, тъй като фракциите в него са съюзи между расите от предишните сетове. Тези съюзи съответно могат да бъдат част от армията на Summoner от едната фракция на съюза, отваряйки огромни възможности за построяване на войска. Но нищо не ви пречи просто да си имате една голяма кутия и да се забавлявате с нея. Дълбочината в играта се увеличава с всяка добавка към нея. Едно малко пакетче от Reinforcements, което е пълно с нови единици за дадена фракци и наемници, може коренно да промени армията ви.

 

Въпреки, че прилича на сложните игри с миниатюри, правилата на Summoner Wars са достъпни и лесни за усвояване. В първите си игри се придържате към фазите, които са описани на началната картичка за улеснение, а след като се свикне ходовете отнемат по минута. Всяка единица си има специално умения, но за една фракция обикновено има 6-7 умения, които трябва да научите и те в са доста прости – това човече мести с едно повече, онова минава през други човечета и така. Също така няма някакви сценарии за точки или условия за победа – убий шефа на другия играч, това е.Ревю на настолна игра Summoner Wars

 

Най-силните качества на играта са вече установената преиграваемост (с общо 24 фракции, ако броим двойните от Alliances като отдели) и краткото време за изиграване. Една обикновена игра на Summoner Wars отнема 15-30 минути, в зависимост най-вече от това доколко се крият двата шефа на армиите. Summoner-ите са крайно различни един от друг – някои са с малко живот, но бият лошо, други са дебели и трудно умират, трети въобще не се бият, а основно подкрепят останалите единици. Разнообразието не приключва с избора на Summoner, тъй като можете да декбилдвате, но дори и да имате достъп само до базовото му тесте, всяка игра ще е различна. Дали ще наблегнете на малките единици, на шампионите, на самият Summoner; дали ще нападате или ще се пазите, приканвайки опонента в капан. Има и тънкости от типа на убиването на собствена единица, за да я получите вие като магия, а не опонента, така че от игра на игра трудно ще използвате една и съща стратегия.

Ревю на настолна игра Summoner Wars

Късметът определено има роля в Summoner Wars, но не бих казал, че е крайно решаваща. Атаките са зарове, които удрят на 3 или повече – всяка точка щети има 2/3 шанс да попадне в целта. Освен ако не сте прокълнати от боговете на шанса, не би трябвало някой от играчите да бъде твърде порязан от заровете, тъй за една обикновена игра ще хвърлите между 30 и 50 зара. Дека на фракцията се размесва и теоретично шампионите могат да си останат отдолу, но това в никакъв случай не означава, че не можете да се оправите с обикновените човечета.

Ревю на настолна игра Summoner Wars

От това, което съм чел за играта, балансът между фракциите е добре, няма твърде изкривени мачове. Например в Alliances има фракция Swamp Mercenaries, чиито Summoner вкарва стени от лияни с по две живот всяка. Има друга фракция, Tundra Guild, която с един евент прави 2 щети на всички стени. Този евент не прави кой знае какво срещу други фракции, но изглежда, че цака специфично тази. Въпреки това, не смятам, че е голяма работа и че наемниците от блатото не могат да спечелят този мач. Все пак трябва да се отчете, че перфектен баланс в игра с декбилдване и 24 фракции, като повечето имат по 2 Summonera, е невъзможен.

Заключение

Summoner Wars е игра от типа лесна за научаване, но трудна за овладяване. Правилата са прости, но във всяка фракция има достатъчно врътки, че научаването и да не се изчерпва с прочитането на картите. Играе се бързо и в зависимост от инвестицията в нея, преиграваемостта е потенциално огромна. Един Master Set е напълно достатъчен, за да се забавлявате качествено с войната на призоваващи, а ако ви допадне системата, малките пакове с подкрепления позволяват и декбилдинг. Ако ви харесват тактически схватки на разграфен терен с разнообразни бойни единици и ви допада системата с магия, Summoner Wars е играта за вас!

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Попълнете анти-спам код * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.