The Game

Ревю на Super Motherload

Напоследък трендът разни компютърни игри да се превръщат в настолни явно се засилва, като за радост в повечето случаи получаваме качествени заглавия. Даже не се сещам за игра от подобните конверсии, която чистосърдечно да оценя ниско, но пък обратното се случва нееднократно – първо с XCOM: The Board Game (ако сте пропуснали ревюто на Теодор), сега и с не чак толкова популярната Super Motherload.

Когато видях играта за пръв път, наистина се зачудих що за нелепо име...

Когато видях играта за пръв път, наистина се зачудих що за нелепо име…

Super Motherload е настолна игра за 2-4 играча, в която ще търсите ценни метали и минерали на Марс. Играта е издание на никому неизвестните Roxley Games и надали бихте я погледнали втори път, ако някой не ви каже, че е добра. За радост инструменти да го разберете (включително и настоящото ревю) има много, един от които е „хотнеса“ в BoardGameGeek, видеоклиповете от известни ревюиращи – сред които горещо препоръчвам това и т.н. И да, още от самото начало трябва да кажа, че играта е много добра!

OK, Марс, но какво толкова?

Просто е – играта е лека до степен всички правила да се изчерпват с 2 от 3 действия и една страничка с иконки от всеки вид (при изиграване на карти, при купуването им и върху артефакти). Правилата са крайно ясни и не отнема повече от 10-15 минути, за да ги прочетете. Същевременно играта е настина много интересна – има комбота за power player-ите, има две нива доста разнообразни ачийвмънти, които носят точки, всеки ход се променя в зависимост от това какво са изиграли опонентите, но все пак може да планирате по-завързани ходове, има нетипичен декбилдинг елемент, който не я превръща в „изтеглих тези и ги изигравам“, както е в повечето игри с изграждане на дек, късметът се изчерпва до тегленето на артефакти (там наистина е на случаен принцип) и карти (поради малкия им брой там просто все ще изтеглите всичко). Компонентите са страхотни, картите не са много и може да си ги облечете в протектори лесно, въобще – почти няма какво да не харесате.

И все пак, да чуем как се играе?

Super Motherload е комбинация от лек декбилдинг елемент и не особено типичен tile placement. На простичък език – ще си купувате карти (нови пилоти), които подобряват тестето, с което извършвате командите, които пък ви позволяват да копаете тунели в поредица от игрови полета и да получавате всичко, което се намира под изкопания от вас тунел, с което да си купите още карти, а междувременно ще трупате точки.

Всеки играч може да използва тунелите, стига да не започва "по диагонал" от предишен тунел

Всеки играч може да използва тунелите, стига да не започват „по диагонал“ от предишен тунел

Тунелите винаги започват от повърхността и се използват и от останалите играчи, като единственото условие е винаги да поставяте плочките им, обхващащи 1, 2 или 3 полета така, че да имат обща страна със съществуващ тунел или повърхността (тя и без друго е достъпна само докато не отворите третия борд). В играта има 4 различаващи се като „умения“ фракции, всяка от които разполага с четири купчинки по 4 карти, от които да купува карти за своето тесте – три цветни и една универсална. Картите дават точки накрая на играта и имат няколко иконки с умения, като всяка следваща е по-скъпа, носи повече точки и обикновено има по-слаби умения.

Картите във всяка купчинка имат силни умения в началото и повече точки в края

Картите във всяка купчинка имат силни умения в началото и повече точки в края

Във всеки ход имате възможност да направите две от следните три действия:

  • Теглите карти – теглите две карти от тестето си. Ако е свършило, размесвате вече изиграните и купени карти и теглите от новообразуваното тесте. Декът е много малък, така че често ще теглите новозакупени карти, освен това – накрая на хода не може да останете с повече от 5 карти в ръка;
  • Drill – използвате символът със съответен цвят горе вляво на всяка карта, след което изпълнявате специалните умения на картата (ако има такива, са означени с иконка точно под Drill символа) и я поставяте в купчинката с изиграни карти. Всеки символ означава, че копаете с 1 квадратче на игровото поле и може да изиграете колкото искате карти, стига да са от един цвят (или един цвят плюс универсални карти, подобно на локомотивите в Ticket to Ride);
  • Bomb – това действие може да се извършва само с червените карти, изисква да имате токенче за бомба (всички започват играта с едно, с останалите ще се сдобиват по време на игра) и използвате долния ляв символ на червените карти, който показва колко квадратчета и в каква форма ще заема взривения тунел – стига да използвате същата форма, може да я завъртите всякак (т.е. L-образният и Г-образният символи означават едно и също, от вас зависи как ще поставите плочките).
Така започва играта

Така започва играта

Купуването на карти не е отделно действие, ако натрупате достатъчно като стойност минерали върху някой пилот, го купувате и изпълнявате иконката най-долу в средата на картата. Това са иконките, които позволяват интересни комбота в играта. Всичко, което „изкопаете“ носи пари – всеки минерал си има стойност, която ползвате, за да си купите картите. Например първите карти във всяка купчинка имат цена 10 долара (предвид символа, явно доларите ще са общоприетата валута, когато стигнем до Марс), съответно ви трябва комбинация от полезни изкопаеми със стойност 10 или повече, за да ги купите. Условието с не толкова ситни букви е, че (почти) всичко, което изкопаете с един тунел, трябва да отиде върху един пилот – единствената възможност това да не се случи я има под формата на умение върху една от картите на едната от фракциите. Накратко – каквото изкопаете с едно действие отива върху един пилот. Законът на Марс.

Изключенията от Закона марсиански

Една от особеностите на играта е как се използват игровите полета. Започвате от повърхността на Марс – първото игрово поле. Когато изкопаете двата артефакта върху това поле, играчът, който е взел втория и последен отваря второ игрово поле (Depth 2), като избира върху коя негова страна да играете. Когато бъдат изкопани всички артефакти върху Depth 2 полето, отново някой избира следващото поле (Depth 3) и тогава се маха първото игрово поле – при отваряне на четвъртото пък се маха второто. Когато някой изкопае последния артефакт от четвъртото игрово поле играта директно приключва и се смятат точки.

В кутията има доста неща - въобще, откъм компоненти няма никакви забележки към Roxley Games

В кутията има доста неща – въобще, откъм компоненти няма никакви забележки към Roxley Games

При игра само с двама играча прескачате третото игрово поле, което скъсява малко играта и не позволява да изкупите каквото и където можете. Самите артефакти теглите на случаен принцип и тайничко виждате какво има от долната им страна – може да ги използвате когато искате в собствения си ход.

Други интересни работи

Всички иконки са обяснени върху задната част на ръководството, като цяло действията им не са много – теглене на карти, получаване на бомба, поставяне на новозакупената карта директно в ръка, допълнителен екшън, дублиране на минерал върху някой ваш пилот, точки или минерали. Разпределението върху картите и артефактите е така направено, че в играта има относителен баланс и рядко може да извъртите някое счупено комбо, заради което всички на масата да ви намразят за кратко.

Копаете минерали и метали и получавате... марсиански долари

Копаете минерали и метали и получавате… марсиански долари

Единственият проблем в играта всъщност зависи само от играчите – ако се бавите много по време на хода си, най-вероятно останалите ще се чудят какво да правят. Разбира се, ходовете са кратки, но когато искате да измислите някакъв уж гениален ход, това иска мислене, мисленето иска време… а никой не обича да виси на масата и да чака някой да мисли. Подобно на всички игри, в които няма интеракция между играчите по време на хода ви, останалите може да се отегчат, ако се бавите.

Ачийвмънти - всяка гордееща се със себе си компютърна игра ги има, защо не и настолните?

Ачийвмънти – всяка гордееща се със себе си компютърна игра ги има, защо не и настолните?

Малко противоречиво се отнасям към ачийвмънтите. В играта има два вида – major, които дават повече награди, са само три за цялата игра (теглят се на случаен принцип) и не отваряте нови, и minor – с по-малки награди, но пък се отваря ново постижение всеки път, когато някой вземе една от картите. Може да вземете не повече по едно постижение от вид в хода си. Проблемът е, че големите обикновено дават награда (5 точки) за купуване на повече пилоти, а пилотите от своя страна дават повече точки, когато купувате все повече от купчинката, и така някой се изстрелва доста нагоре в класацията. Но пък може да наваксате с мини постижения (2-3 точки всяко).

В заключение

Super Motherload е толкова приятна игра, че моментално стана една от любимите игри на повечето редовни играчи в клуба ни. Отгоре на всичко е относително кратка, щом веднъж схванете правилата, което значи повече изигравания и повече шансове да победите. Единствено трябва да внимавате за комбинациите при купуване на карти и отбелязването на ачийвмънти, понеже те носят доста точки. Сигурно забравям и още нещо, но честно казано – освен, че тази игра е сред най-горещо препоръчваните и най-търсени напоследък, друго просто няма смисъл да добавям.

Играта може да играете под наем в клуб The Game.

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Попълнете анти-спам код * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.