The Game

Ревю на Tammany Hall

Политическите игри са мръсна работа. От тънки номера като интриги, слухове и хвърляне на кал в медиите до директни подкупи, изнудване и „премахване” на опозицията, нищо не е забранено в борбата за власт. Всичко се крие зад белият флаг на демокрацията – задкулисната битка е ожесточена, но пред обществото всички са светци и всички обещават, докато не дойде време за избори. Лидерите биват избрани от народа, но доколко неговата воля е спазена и колко пари са минали под масата, никога не е ясно. Не, не четете политически анализ, всичко това се съдържа в играта Tammany Hall!

Tammany Hall

Кубчета, мийпъли с цилиндри, кръгчета с лепенки и голяма шарения

 

Tammany Hall е игра за 3-5 човека, в която играчите са амбициозни партийни лидери в борба за власт над New York City. Темата е много интересна – Tammany Hall е името на политическата машина, която е управлявала политическият живот в NYC в период от 170 години. Действието се развива между 1850 и 1870, ерата на William “Boss” Tweed – най-известният и най-корумпиран управник в Манхатън по това време. Чрез влияние върху нарастващото имигрантско население и манипулация на политическите ви опоненти, вашата задача е да завземете властта в Голямата Ябълка и да го удържите с всички възможни средства!

Кутията с лика на самият „Boss” Tweed

Играта не е нова, появила се е първо през 2007. През тази година е пуснато четвъртото издание на играта и е най-изчистената и най-шарената (доколкото може да се нарече такава) версия до сега. Компонентите на пръв поглед карат играта да изглежда много абстрактно – кубчета, дискчета, човечета и скучно-кафяв борд. Но всичко си идва на мястото и заедно се получава една добра и тематична игра.

Босове и имигранти

Правилата на играта са учудващо лесни, така че мога да ви ги обясня накратко. За началото на играта по борда се поставят на случаен принцип няколко кубчета – те са описани горе в ляво на самият борд. Всеки играч получава човечетата от неговият цвят и три черни диска, поставя се маркер на първото поле от трака за време и политическите игри са готови да започнат!

Играта се развива в 4 мандата от по 4 години всеки, като всяка година е един ход и накрая на всеки мандат има избори. Кубчетата са имигрантското население – четирите цвята съответстват на тяхната народност: ирландци, англичани, немци и италианци. Борда е разделен на квартали – във всеки от тях ще има определено население и играчите ще се борят за влияние над него, докато дойде време за избори. Долу вдясно на борда е Castle Garden, там са идващите имигранти, които ще влизат в развитието на играта.

В своя ход играчът може да направи едно от две неща – или да сложи две човечета в квартали по избор (двете в различни квартали или в един и същ), или да сложи човече и кубче от Castle Garden, като получи диск от цвета на кубчето. Човечетата са вашите „босове”, те карат населението да гласува за вас (по „честни” начини). Дисковете са политически чипове – така ви се отплащат имигрантите за това, че сте ги настанили в града.

Tammany Hall

Имигрантите – ирландци, англичани, германци и италианци

 

На края на четвъртият ход (година) настъпват изборите, като във всеки квартал се гласува по ред. Всеки „бос” е глас за играчът от този цвят. Допълнително се гласува чрез чипове – всеки играч, участващ в изборите на даден квартал, тайно избира с колко чипа ще участва и се показват едновременно (предварително се знае кой с колко може да участва). Победителят в изборите оставя едно от своите човечета в квартала, всички други се махат. Това се повтаря за всички квартали. След като приключат изборите се награждават политически чипове – всеки, който контролира най-много кубчета от една народност, получава три политически чипа от този цвят. Всеки квартал дава точка за спечелването му, някои имат и специални умения, а централният квартал е седалището на Tammany Hall – той носи 2 точки.

Tammany Hall носи повече точки, също както някои от първите квартали, до които имате достъп, дават разни облаги, но за тях винаги е голяма борба. А голяма борба = много други загубени изборни битки

Tammany Hall носи повече точки, също както някои от първите квартали, до които имате достъп, дават разни облаги, но за тях винаги е голяма борба. А голяма борба = много други загубени изборни битки

Играчът, спечелил най-много квартали, е избран за кмет на New York City – той получава бонус точки и трябва да разпредели длъжностите в неговият офис. Всеки от останалите играчи получава специално умение, което може да ползва по веднъж на година в следващият мандат. След първите избори играчите получават и достъп до черните дискове – с тях могат да се премахват чужди „босове” от квартали.

Играе се в четири мандата, като след всеки ход човечетата ще стават все повече и повече, играчите ще трупат политически дискове и ще се готвят за избори. На края на четвъртият мандат са финалните избори, след тях има допълнителни точки за най-много чипове от един цвят и за неизползвани черни чипове (единственият път, когато честността се награждава). Който приключи с най-много точки, печели!

Всеки иска да бъде кмет

Играта е учудващо лесен за схващане area control. Аз ще си призная, че не съм най-големият фен на този тип игри, може би защото съм слаб на тях. Но Tammany Hall ме впечатлява с това колко е изчистена, проста като концепция и тематична (да, казах го). В борбата за контрол над NYC не можете да играете приятелски – сърцето на играта е в мръсните номера и манипулиране на опозицията.

Твърдо заявявам, че темата в играта е силна. Да, хората са кубчета, гласувате с дискчета и картата е кафява. Въпреки това, геймплея създава усещането на партиен лидер. За да спечелите, трябва така да нагласите нещата, че другите играчи да се цакат взаимно, а вие да се отървете най-леко. Ще се случва да обещавате и да се правите на безобидни като истински политик, докато кроите планове да спечелите изборите. И естествено не забравяйте, че другите също ще са „невинни“ и „почтени“!

Ролите добавят някои интересни възможности, които трябва да използвате

Ролите добавят някои интересни възможности, които трябва да използвате

В Tammany Hall има опасност някой да избяга напред по точки и да остане недостижим. Реално кметът на първият мандат е в най-добра позиция да бъде преизбран, тъй като са му останали най-много босове по борда. За това другите играчи трябва да се съюзят срещу него и да го свалят от властта. Механиката за настигане са специалните умения, които другите играчи получават, за да се балансират силите. Тъй като точките в играта не са много, ако един играч стане кмет два пъти, той най-вероятно ще спечели (не е негов проблем, че другите не могат да се разберат и да го прецакат).

С повече играчи борбата за властта може да бъде доста хаотична, особено в първият мандат. С трима играта е по-спокойна, по-лесно може да се пресметне кой за какво ще се бори и кой е по-големият проблем. С четирима и петима вече идва истинският елемент на политика, който споменах по-нагоре – да навигирате измежду хаоса и да не си създавате големи врагове, за да спечелите изборите изневиделица.

"Босовете"

„Босовете“

В играта има потенциал да възникне проблема от твърде много анализ – четири от кварталите дават и специален бонус за спечелването им, седалището на Tammany Hall дава повече точки и след първият мандат се появяват специални умения. Непосилно е всичко да се следи и играта да бъде спечелена с математика, така че препоръчвам да не се напрягате в мислене, а да наблегнете на социалният елемент – „остави ми този квартал сега, аз ще ти пусна следващите два, че имам да се боря с него”. Или ако искате поемете по другият път- набутайте се във всички квартали, така че по трима и по четирима да участвате в гласуването, за да развалите плановете на всички!

Tammany Hall е направена така, че да няма приятели в нея. Централна част от геймплея е прецакване и кървава борба за офиса в Манхатън, което няма да се хареса на по-миролюбивите играчи. За тези случаи предлагам следната експериментална идея – двама на двама. Никакви допълнителни правила за споделяне на гласове, умения или чипове, просто двама по двама играчите са в съюз от началото до края. Така играта става по-контролирана и донякъде е тематично – всеки партиен лидер с неговата дясна ръка.

Заключение

Tammany Hall дава една добра възможност да освободите мръсният политик в себе си и да прецакате всички по пътя към офиса! Историята за корумпираната машина на New York е доста добре представена в играта, те са задържали властта именно заради взаимоотношенията им с имигрантите и така са си осигурили нужните гласове, за да не излязат от офиса за 170 години. Играта е лека като дизайн, но в нея пада голямо бутане и ръчкане за контрол над кварталите в NYC. Ако обичате конфронтацията и темата ви допада, поведете партията си към най-високият стол в Tammany Hall!

Tammany Hall може да играете под наем в The Game.

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Попълнете анти-спам код * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.