The Game

Ревю на XCOM: The Board Game

XCOM е може би най-доброто тактическо RPG, излизало някога за PC (и по-късно конзоли). Първите игри са се появили през 90-те, а през 2012 е пуснат remake под името XCOM: Enemy Unknown. В нея играчът управлява елитна военна организация, която се стреми да предпази Земята от извънземни. Основните положителни качества на XCOM са развитието на военната база с огромното технологично дърво и тактическите битки срещу пришълците. По-рано през тази година се появи настолният вариант – XCOM: The Board Game!

X-Com е лицензирана и изглежда много, много познато за всички, опитвали компютърната игра

X-Com е лицензирана и изглежда много, много познато за всички, опитвали компютърната игра

XCOM: The Board Game е кооперативна игра на Eric M. Lang за 1-4 човека, разпространявана от Fantasy Flight Games. В XCOM всеки играч има собствена роля в спасяването на света и екипът заедно трябва да оцелее достатъчно дълго, за да отблъсне извънземните веднъж завинаги. Играта е съпроводена от безплатно приложение за iOS и Android, което обаче не е помощно, а задължително – то води играта и определя как точно ще нападат лошите човечета. За феновете на компютърната поредица, тук основно се набляга на частта в базата и решенията в нея (като коя технология да се отключи), отколкото тактическите сблъсъци. Работата в екип също е много важнa, защото през по-голямата си част играта ще тече в реално време!

XCOM: The Box

Компонентите на играта са качествени: фигурките са детайлни (бел. ред. – напоследък FFG започнаха да вдигат нива в тази насока и фигурките на последните им игри са супер!), картите са добре нарисувани и не са твърде много (за да им сложите протектори), борда е красив и всичко на него се вижда ясно, а токените са достатъчно големи, за да не ги объркате и да не пропуснете някой. Най-яката част са войниците – всеки със собственото си оръжие. НЛО-тата дори могат да се подреждат едно върху друго, ако се съберат твърде много от тях на едно място.

Без приложението в кутията на XCOM щеше да има стотици карти или изискване за още един играч

Без приложението в кутията на XCOM щеше да има стотици карти или изискване за още един играч

Важно е да се отбележи, че в кутията няма книжка с правила – има нещо като брошурка с 4 странички, която обяснява основният setup и съдържанието на играта. Всички правила са в приложението и най-лесният начин да научите играта е да изиграете началната мисия, която ще ви преведе бавно и напоително през всяка стъпка. Така можете и да „пробвате“ играта, преди да я вземете – преминавате през началната игра в приложението и получавате подробен поглед върху правилата, стъпка по стъпка.

Голяма бел. ред.:
Приложението е едно от най-противоречивите неща в XCOM – според доста играчи въвеждането на задължителна част от играта, която работи само върху смарт устройство, е стъпка в лоша посока, но реално погледнато с помощта на устройството се премахва нуждата от бувално стотици карти, които иначе ще трябва да генерират по някакъв начин всеки ход. Представете си, че подобно приложение се появи и за Eldritch или Arkham Horror – автоматично ще отпаднат купища тестета, които иначе правят тези игри мудни и заемащи ужасно много място.

Последната надежда за света

След като се подреди борда и се разпределят компонентите по местата им, играчите трябва да си разпределят ролите и да се наредят около борда:

  • Ученият се занимава с отключването на нови технологии, които след това раздава на останалите играчи, за да могат да си свършат по-лесно работата. Правилният избор на технологии може да спечели или да загуби играта;
  • Лидерът на отрядите управлява войниците – изпраща ги на мисии и да защитават базата от извънземни. Мисиите дават големи бонуси, ако се изпълнят, а в базата всички извънземни, които не бъдат убити, нанасят щети;
  • Командирът работи с бюджета на XCOM и изпраща прихващачите, които са основната сила срещу неидентифицирани летящи обекти (чинии). Всяко НЛО, което не бъде убито, покачва паниката в съответният континент. Всички фигурки и токени, които екипът използва, струват пари и, ако бюджетът не се балансира правилно, недостигът от пари допълнително паникьосва континентите. И освен това командирът получава информация за кризите, които възникват в базата.
  • Централният офицер координира останалите роли, като управлява приложението, и се занимава със сателитите. Чрез тях той може да размества приятелските фигурки или вражеските НЛО-та, както и да пресреща извънземните още в орбита около Земята.

Още преди да започне играта, приложението внася допълнителен setup, който включва местоположението на базата на XCOM (което води до специално умение, различно за всеки континент), сценария за играта, видовете извънземни и началното състояние на континентите (паниката в тях). XCOM се развива в две фази – първата е в реално време, а втората – не. Всяка роля ще си има начални карти с умения и на тях си пише в коя фаза се играят.

Ако паниката в два от континентите достигне най-дясната позиция (оранжевата) - губите играта!

Ако паниката в два от континентите достигне най-дясната позиция (оранжевата) – губите играта!

В първата фаза приложението дава по една команда, която централният офицер прочита, и след това тя се изпълнява. Когато играчът, който изпълнява действието, е готов, в приложението се натиска „Done” и се преминава към следващата команда. Така приложението води играта, като командите са от два типа. Едните са за извънземните – те са задължителни и ако времето изтече трябва все пак да се изпълнят, след което има по-малко време за добрите. Действията на лошите са поява на НЛО в определен континент (или в орбита), криза и врагове в базата. Действията на добрите са от типа „назначи технология”, „избери отряд за мисия”, „прати интерсептори” и такива неща – ако времето изтече, не се случват. А времето тече доста бързо за повечето задачи!

Четирите роли в играта дават изключителна преиграваемост, искат наистина пълно взаимодействие и имат много значителна роля. Никога няма да се чувствате незначителни, в която и да е роля!

Четирите роли в играта дават изключителна преиграваемост, искат наистина пълно взаимодействие и имат много значителна роля. Никога няма да се чувствате незначителни, в която и да е роля!

Във втората фаза всичко се изпълнява – проверява се бюджета, изпълняват се кризи, проучват се технологии, извършват се битките с НЛО-та и извънземни в базата, изпратеният отряд се опитва да изпълни мисията. Това се случва със зарове, като колкото повече единици извършват една задача, толкова повече зарове се хвърлят. Винаги се хвърля и червеният зар за извънземните, които работи по особен начин – той символизира опасност. Опасността започва от 1 и със всяко хвърляне в една и съща задача се покачва, максимално до 5. Ако червеният зар се падне да бъде равен на опасността или по-нисък, това хвърляне е последното и задачата спира, завършена или не, като обикновено има и негативни последици – например деактивират се всички сателити или учени, или пък умират всички войници или прихващачи, които са участвали в задачата. А купуването им не е лесно и евтино.

Във всяка игра има сценарии, който в началото показва ефекта, който се случва, когато бъдат нанесени щети на базата. В един момент приложението ще обяви, че финалната мисия е свободна – обръща се картата със сценария. Ако екипът успее да спечели тази мисия, добрите печелят и Земята е спасена. Ако два континента достигнат максимална паника или базата бъде унищожена преди това, извънземните печелят.

Битката срещу извънземна заплаха

Кооперативна игра в реално време – не е чисто нова идея, но няма чак толкова много такива заглавия и със сигурност това е първата игра, която се управлява от приложение. Има спор за това нужно ли е да дигитализираме настолните игри по този начин, дали така се губи чара на картонените кутии или това ще са игрите на бъдещето. Не искам да навлизам в него, но смятам, че въвеждането на приложение се е получило страхотно в XCOM – то работи както dungeon master в DND и едновременно засича време. App-ът е много добре направен – туториалът е перфектен за научаване на играта, всички правила се съдържат в него и музиката и звуците от устройството дават допълнителна атмосфера.

Като геймплей XCOM се развива по следният начин – играчите виждат заплахата, бързо решават как ще се справят с нея и кои са по-важните проблеми, залагат на определена стратегия, времето изтича и след това виждат дали ще проработи планът им. Тъй като извънземните са коварни, никога не се знае дали една задача ще се изпълни. Хвърлянето на зарове може да направи играта лесна или трудна, но технологиите дават умения за манипулация за успеха. За важните задачи никога не искате да разчитате само на заровете, независимо от вероятностите, защото един голям провал може да ви постави в много тежко положение.

Важно е да пазите базата, защото пораженията върху нея (случват се през няколко полета) обикновено имат силно негативни последствия

Важно е да пазите базата, защото пораженията върху нея (случват се през няколко полета) обикновено имат силно негативни последствия

Работата в екип е най-важната част от играта и в XCOM е реализирана по много добър начин. Тъй като времето за решения е кратко, всяка роля трябва да мисли за своята част и играчите се разбират помежду си. „Коя технология е важна в момента, колко войници са нужни за мисиите, ще стигне ли бюджета за това, ами ако се появят още летящи чинии, ще можем ли да си използване определено умение“ – координацията е критична за успех в играта. В началото основно централният офицер помага на другите, но с повече технологии всеки играч може да оправи проблем за друг и така да се получи един добър екип. Във фазата без време всеки трябва „да си свърши работата” – да хвърля заровете за своите задачи, където напрежението е голямо.

Темата е играта определено е силна, все пак се опира на компютърната поредица. Артът в играта е взет директно от нея (бел. ред. – естествено – прерисуван е, не очаквайте скрийншоти от играта), същото важи за имената на уменията, фигурките и всичко останало. Ако сте фен на поредицата, определено ще получите усещането от XCOM: Enemy Unknown. За съжаление, голяма част от компютърната игра бяха тактическите битки, които в настолният вариант са мисиите, където се праща отряд и се хвърлят зарове. Ако искате да си построите специален екип от войници и да имате определена тактика за всяко извънземно, няма да намерите това тук (но можем да се надяваме, че FFG ще направят нова игра именно за такива сблъсъци!).

Всяка от ролите в X-COM е важна, но командирът работи и с приложението

Всяка от ролите в X-COM е важна, но командирът работи и с приложението

XCOM определено има достатъчно преиграваемост – пет сценария, много различни видове извънземни, още повече са комбинациите от тях и всяка игра ще се развива по различен начин. Технологиите не са толкова много и вероятно ще видите почти всички в една игра, но тези, които отключите на първи и втори ход, са от ключово значение. Трудността в играта е подходящо определена, ако вече знаете как се играе и какво трябва да правите. Интересен факт е, че туториалът е по-труден от най-лесната трудност – да се знае отначало колко може да ви накаже играта. За опитни играчи наистина Easy си е лесна, Normal все още е победима, Hard вече е много трудна, а ако спечелите на Expert, ангели ви възпяват и във Валхала пият по едно за вас.

Понякога заровете са доста неприятен решаващ фактор, но затова е добре да разработите технологии, които помагат в манипулирането им

Понякога заровете са доста неприятен решаващ фактор, но затова е добре да разработите технологии, които помагат в манипулирането им

Оптималният брой играчи за XCOM е 4 – при по-малко един играч трябва да има повече от една роля, което слага повече тежест върху него. Играта е може би най-трудна с двама, тъй като всеки мисли за две роли, но все още трябва да се координира с партньора си. Поне в соло играта всичко е пред вас и си знаете какво трябва да направите. Продължителността на играта е между 60 и 90 минути, за това време или ще спечелите, или извънземните ще ви налазят. Дори играта да достигне два часа, определено ще си струва, защото това означава, че се случва нещо епично.

Още една голяма бележка от редактора:
Понеже съм играл играта с два играча – помислете кои роли ще поемете – например не е добра идея да сте учен и офицер, понеже стъпките с нови технологии, кризи и назначаване на учени, изследващи технологии, почти винаги са поредни стъпки и просто нямате време да прочетете картите с технологии. Изключително важно е и научният работник да използва при всяка възможност началните си умения, вместо да стиска картите си за бъдещи ходове (има умение, което му дава да замени две карти и друго, което позволява да се ползва Exhaust умение на карта в ръка – и двете са много силни!).

Заключение

Настолната игра XCOM е една страхотна кооперативна игра. Работата в екип в реално време и напрежението във фазата след това създават страхотна атмосфера и правят играта много забавна. Дори да не сте чували за компютърните игри, темата е достатъчно силна и битката срещу извънземни е тежка. Да, хвърлят се доста зарове за изпълняване на задачи, но има много умения, които да не позволят на късмета да ви прецака напълно. Знаете, че сте изиграли добра игра, когато сте наясно, че следващ ход няма да има и трябва да печелите веднага – и то вземе, че стане! Ако ви харесва идеята за взимане на решения в реално време и защитаване на Земята от пришълци, XCOM е играта за вас!

Играта може да се играе под наем в клуб The Game.

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Попълнете анти-спам код * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.