The Game

Ревю на Star Wars: Imperial Assault

През 2005 Kevin Wilson е създал Descent: Journeys in the Dark, настолна игра за обикаляне в подземия за съкровища и борба срещу зли същества във фентъзи свят. Играта е добила много популярност, тъй като много успешно е използвала полу-кооперативната механика – един играч поема ролята на Големият Лош Overlord и управлява злите сили, а останалите са славните герои. През 2012 Fantasy Flight Games пускат второ издание на Descent, основно за да намалят игровото време от 2-4 часа на оригиналната кутия. Играта и в момента е може би най-популярната dungeon crawl тип игра, като голяма част от това се дължи на fantasy темата.

За тези от нас, които са фенове на sci-fi жанра и по-специално на Star Wars, идва най-новата игра на FFG, базирана на Descent – Star Wars: Imperial Assault!

Review: Star Wars: Imperial Assault

Това далеч не е всичко, което ще намерите в кутията, но може да придобиете представа за мащаба на играта

SW: Imperial Assault е игра за 2-5 играча във света на Star Wars. Действието се развива в разгара на войната между Бунтовническият съюз и Империята след унищожението на Death Star-a при Yavin 4. Основната игра е кампания от приключения, в които бунтовническите герои изпълняват мисии, а Имперският играч се опитва да им попречи. Двете страни си имат собствени цели за победа, след всяка мисия играчите получават някаква награда в зависимост от това как е приключила тя и се стига до епична мисия-финал – чиято страна спечели финала печели и играта! Вторият начин на игра е кратък skirmish – схватка за двама с екип от фигурки, които да премерят сили и да се борят за целите по картата. Всеки играч събира отряд от 40 точки, избира се skirmish мисия и почвате да се стреляте!

Кутията е тежка!

Само внушителните размери на кутията трябва да ви кажат колко неща има вътре. Купища от фигурки; плочки, от които се построява терен за мисията; ЦЯЛ ТОН карти, големи и малки; четири(!) книжки. За самите компоненти само ще кажа, че фигурките са СТРАХОТНИ! Учудващо детайлни, трудни за огъване и просто изглеждат добре – особено ако ги боядисате! Играта идва с четири книжки – една за навлизане в играта, една за мисиите в кампанията, една за skirmish играта (схватката за двама) и една с правилата. В основите си играта не е твърде сложна, правилата повече се четат за специални умения и за някакви специфични случаи (в началото често се появява момента „дай да го видим това така ли е”). Аз няма и да навлизам в тях, тъй като това би създало твърде голяма стена от текст.

В кутията ще ви чакат не само още части за модуларната карта, но и доста фигурки и много маркери и токени

В кутията ще ви чакат не само още части за модуларната карта, но и доста фигурки и много маркери и токени

Накратко за кампанията: един играч е Империята – той управлява вражеските Stormtrooper-и, трандошански ловци и канонерки (и други работи), а останалите играчи контролират един по бунтовник – герой. Всяка мисия си има определени правила и крайни цели за двете страни, като Имперския играч има достъп до пълната информация, но бутновниците не – в началото те може дори да не знаят как да спечелят мисията си, но постепенно разбират какво трябва да правят, дори да е в неприятен момент. Първият ход е на  бунтовниците, като се активира един герой, който действа, след това Империята активира една фигурка (или група от такива) и така, докато всички фигурки се активират. За битка се мятат зарове, по картата има и сандъци с предмети за героите. На края на всеки ход Империята получава шанс да вкара още лошковци следва нов ход – така играта продължава, докато мисията не достигне своя край.

Не всички карти в кампанията са големи, но има някои доста мащабни игрови полета.

Не всички карти в кампанията са големи, но има някои доста мащабни игрови полета.

Кампанията е разделена на основни и странични мисии. Основните движат историята на играта и са коренно различни една от друга – в една мисия бунтовниците обезвреждат експлозиви в джунгла, в друга корабът им е привлечен на борда на Star Destroyer и те трябва да си проправят пътя с бой! Страничните мисии дават много специфичен бонус за някой от героите или добавят допълнителен съюзник като Han Solo или Luke Skywalker, който да подсили страната на добрите. В общи линии двете страни се развиват след всяка мисия и накрая изиграват епичен финал за победа на цялата кампания.

Голяма кутия - много компоненти. Играта е скъпа, но от пръв поглед се вижда защо

Голяма кутия – много компоненти. Играта е скъпа, но от пръв поглед се вижда защо

Skirmish играта е по-различна и малко наподобява военните игри – двама играчи си сглобяват отряд от фигурки и имат два начина да правят точки: да изпълняват целите на картата и да убиват чужди фигурки. Там могъщите герои от кампанията се превръщат в обикновени бойци с олекотени умения в сравнение със зверовете, които стават в кампанията. В това отношение за империята има малко повече фигурки, но пък бутновническите са по-разнообразни.

Това прилича на Descent?

Да, Descent: Journeys in the Dark е бащата на тази игра, повечето механики за взети оттам, но някои неща са променени (ако питаш мен, оправени). Основните разлики (ако никога не сте играли Descent, това можете да го пропуснете):

  • Реда на активация – най-голямата промяна и за мен най-добрата такава. В Descent героите си планират хода, изиграват го и след това е Overlorda, който вече може да е останал без фигурки. SW: Imperial Assault хвърля тази идея в кофата, вече героите трябва много да внимават кой кога се активира, защото Империята бързо ще отвърне на удара (хо-хо).
  • Белият защитен зар – в Descent беше доста кофти, когато метнеш страната с X на синия зар, цялата ти атака я няма. Този символ бе преместен на защитен зар, така че вместо да проклинаш себе си и своя зар, вече проклинаш чуждия когато му провърви и се отърве без бой! Белият зар има и нов символ, който спира
    Surge-ове от атаката – това също може да бъде много ключово, но в замяна има по-малко защита като цяло.
  • Действието Rest ти разкарва strain-a веднага. Това позволява много по-интересни възможности и по-добри ходове за добрите, но все пак не позволява на героите да прекаляват. В Descent почивката ти разкарва умората чак на края на хода, което много те ограничава, ако си се напълнил с fatigue и не можеш да направиш нищо съществено.
  • Движението през противникови фигури е възможно, просто струва два пъти повече. Това не само позволява да преминете през „барикада“ от фигурки, но и е основа за доста тактическа игра с цел хабене на точките за движение на другия играч.
  • Фигурките с големи бази се движат коренно различно. Като имперски играч, вместо умствено да събирате голямата база до малка, след което да я движите и разположите както ви е угодно, се налага да движите и завъртате големите фигурки, хабейки точки за движение. От друга страна, те могат силно да затруднят движението на героите.

Има и някои по-малки неща като line-of-sight и движение на големи модели, но те не са голяма работа.

Заровете - за разлика от Descent, тук няма шанс да пропуснете при изстрел или удар, но героите с лека броня могат да избегнат атаката (dodge)

Заровете – за разлика от Descent, тук няма шанс да пропуснете при изстрел или удар, но героите с лека броня могат да избегнат атаката (dodge)

Усещам силна тема тук!

Всичко в играта си е на място – Stormtrooper-ите са слаби и неточни келеши, които заемат повече място, отколкото правят щети (освен след ъпгрейди), другите по-нисши имперски офицери и картечари също не са много стока. Скъпите фигурки от друга страна са точно толкова силни, колкото се очаква от тях – канонерката вкарва безумно количество болка, а Darth Vader е почти неуязвим и неудържим. Самите герои започват относително слаби, но след 3-4 мисии се превръщат в истински ужас за империята – като Wookie-то, което влиза и размазва по две-три фигурки наведнъж, като същевременно е трудно за убиване или подвижният Botan, когото никога няма да хванете натясно. В играта засега има двама съюзници – Han Solo и Luke Skywalker, които също са много силни, но дават и леко предимство на имперския играч при започване на мисия, в която ги използвате.

Фигурките не идват оцветени - принципно са сиви (за Империята) и бежови (бунтовническите)

Фигурките не идват оцветени – принципно са сиви (за Империята) и бежови (бунтовническите)

Самите мисии са много добре направени, разнообразни и тематични. Всеки сценарии носи специфично усещане – в един от тях героите са заловени и оръжията им са конфискувани, те първо трябва да се бият с шамари, докато не се докопат до предметите си. Няма и тенденция в стратегията на страните, има и мисии, в които Имперския играч е по-активен и агресивен – като сценария, в който героите удържат бунтовническа база, а Vader и компания се мятат с всички сили срещу нея. Цялата история на кампанията е добре написана ако се зачетете в романите, които съпътстват правилата в книжката с мисиите (спойлър: всичко се върти около тайното оръжие на генерал Weiss).

Героите имат доста специфични умения и се различават много като стил на игра.

Героите имат доста специфични умения и се различават много като стил на игра.

Балансът на Силата

Много от игрите с парти от герои и един лош страдат от балансиране. На лошият често му е по-трудно да спечели мисиите, а ако героите играят напълно оптимално, става непосилно за врагът да ги пребори. Този проблем в SW: Imperial Assault e успешно избегнат, първите няколко мисии в нашата кампания завършиха с победа на косъм, не винаги за добрите. Един от факторите е реда на активация както казах по-горе. Втори е фактът, че героите често са ограничени от време и не могат просто да изтрепят всичко и бавно, но славно да си изпълнят целта. Най-силен за Империята е елементът на изненадата – на книжката с мисиите пише „да се чете само от Имперския играч”. Във всяка мисия героите получават частици информация , докато лошият знае за всички капани. Всичко може да върви добре, но ако в един момент Darth Vader се появи от някъде и ви хване неподготвени, може да останете с човек по-малко.

С Vader шега не бива, особено, ако се появи в началните мисии - няма а може да одраскате и ботушите му!

С Vader шега не бива, особено, ако се появи в началните мисии – няма да може да одраскате и ботушите му!

Да, това пък значи, че веднъж изиграните мисии трудно се играят пак със същите хора, защото те знаят за всичко и няма да се набутат в кофти ситуация. Въпреки това смея да твърдя, че мисиите не стават по-лесни за едната страна и просто са добре балансирани (а и все пак има над 30 от тях и някои се теглят на случаен принцип). Героите не могат да играят нито твърде бързо (защото ще започнат да падат един по един), нито твърде бавно (често мисията става по-трудна за тях с времето). Империята от своя страна не може просто да бълва гадове и да залива героите с войска, защото те са способни да я изчистят.

Star Wars: Imperial Assault

Ако решите да оцветите фигурките си, ще придадете на играта много повече реализъм и ще стане още по-тематична

Това, което дава преиграваемост в играта, е системата на развитие. Героите получават точки опит и след всяка мисия отиват до магазина за оръжия и боеприпаси. Империята също получава опит, както и точки Influence – с опита си купува ъпгрейди, а с влиятелността си взема Agenda карти. За империята има три напълно различни класа от ъпгрейди, които могат да изглеждат като малки умения, но коренно променят играта на лошия. Agenda картите са може би най-уникалната механика в играта – с тях може да изпълните някакъв кофти ефект по средата на мисията, да добавите странична мисия за героите или директно да ги запратите на Forced мисия, от която те не печелят нищо, но Империята може да напредне доста. Най-яки са специалните странични мисии – ако героите не отидат на тях веднага, Империята си получава наградата от тях.

Какво следва след кампанията?

Ако се наиграете на сценариите от кампанията, естественото продължение на играта е Skirmish варианта – той задържа основните механики на битка в играта и пренася действието в кратка схватка. Двама играчи си избират фигурки за отряд, подобно на игрите с миниатюри, пускат се на някоя от картите и се почват. Всяка мисия за skirmish има условие, което гонят и двамата играчи, както и две различни зони за влизане. Героите се превръщат в обикновени модели и спазват всички правила от основната игра. Играчите имат и малко тесте от карти с команди, които могат да променят развоя на битката в ключов момент. Имперския играч губи умението си да вкарва още гадове, което има в кампанията, но въпреки това е вкаран елемент на подкрепления в мисиите – има терминали по бойното поле и ако фигурка стои до такъв, нейната страна тегли повече карти (това работи и за двете страни).

Има цяла имперска фракция, която използва ботовете добре, а на фон е уукито-паладин, което често ще създава проблеми за имперския играч

Има цяла имперска фракция, която използва ботовете добре, а на фон е уукито-паладин, което често ще създава проблеми за имперския играч

Има много тънкости в битката, трябва да се отчитат силните и слабите страни на единиците. Аз лично научих по трудния начин, че срещу Darth Vader не трябва да се правят атаки с нещо различно от светлинен меч, защото пушките не могат да пробият защитата му. Времетраенето на самите мисии е с една дума подходящо – трябва да се помисли малко, защото грешно поставена фигурка може да ви струва играта, но върви бързо и не отнема много време, когато си следвате плана. Играе се до 40 точки, като те се печелят директно от убитите чужди войски или от условията на мисията – например 15 точки за прибран кашон с контрабанда. В кутията получавате 6 мисии за начало и във всяко малко пакетче с фигурки се очаква да има още!

Заключение

Играта е невероятна. Дори да не сте фен на Star Wars, кампанията и Skirmish вариантът са достатъчно добри, за да се задържат на масата ви. Но да не се лъжем, най-много играта ще се хареса на тези от нас, за който името Skywalker има специално място в сърцата ни. Когато се появи новината за тази игра се страхувах, че ще бъде просто копие на Descent, но това не е така. Според мен SW: Imperial Assault надминава прародителят си и дълго време ще бъде моят избор за полу-кооперативна игра със сценарии. Независимо коя страна ви харесва повече, горещо препоръчвам да хванете бластерите и да се сборите в света на Междузвездни Войни!

Ръководства, skirmish мисии, пояснително рководство... в кутията има доста за четене. Ако познавате Descent обаче, надали ще имате проблеми

Ръководства, skirmish мисии, пояснително ръководство… в кутията има доста за четене. Ако познавате Descent обаче, надали ще имате проблеми

May the Force be with you!

Споделете:
  •  
  •  
  •  
  •  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.